Tylko 18 proc. użytkowników Facebooka potrafi wskazać ostatnią polubioną przez siebie markę. Ponad połowa nie jest w stanie przywołać takiej informacji z pamięci, a jedna trzecia w ogóle nie ma w zwyczaju klikać „Lubię to!” na profilach produktów czy usług – wynika z badania zrealizowanego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR).
Jak czytamy w informacji prasowej IIBR, zdecydowana większość badanych w ubiegłym roku specjalistów zajmujących się reklamą internetową była przekonana, że dzięki fanpage’om odbiorcy są w kontakcie z marką/firmą (78 proc.) i lepiej o niej myślą (68 proc.). Pod tym względem kliknięcie „Lubię to!” na profilu marki czy dołączenie do grona fanów było dla nich dowodem zaangażowania użytkownika, który stawał się ambasadorem marki.
Jak pokazuje najnowsze badanie IIBR „Marki w serwisach społecznościowych”, nic bardziej mylnego. Jedynie co piąty użytkownik Facebooka potrafi z pamięci wskazać ostatnią markę, której fanpage polubił. Ponad połowa nie jest w stanie nic powiedzieć o ostatnim polubionym przez siebie profilu.
Dla większości odbiorców sam akt polubienia fanpage’a marki nie jest czynnością specjalnie angażującą.
„Przyjęło się uważać, że »polubienie« fanpage’a marki jest czymś w rodzaju zostania zwolennikiem produktu czy usługi, że samo w sobie angażuje konsumenta. W przypadku niektórych profili może to być prawdą, natomiast w większości przypadków niestety nie. Polubienie profilu to bardzo często nastrój chwili, impuls, czy po prostu cena jaką trzeba zapłacić za możliwość zagrania w grę czy udział w promocji. A nastrój chwili – jak pokazuje badanie – bywa ulotny i nie pozostaje na dłużej w pamięci” – komentuje Jarosław Kowalski, client service manager w IIBR.(es)
Badanie ilościowe zostało zrealizowane metodą CAWI okresie czerwiec-lipiec 2012 na próbie 1200 osób posiadających konto na przynajmniej jednym z następujących serwisów społecznościowych: Facebook, nk.pl, Google+,i Myspace. Wyniki uzyskane na podstawie deklaracji respondentów zostały wzbogacone o twarde dane pochodzące z badania Megapanel PBI/Gemius. Dodatkowo badane zagadnienia zostały pogłębione w części jakościowej, przeprowadzonej w formie badania Bulletin Board Discussion (asynchronicznej dyskusji grupowej w postaci dedykowanego forum dyskusyjnego).