Facebook utworzył archiwum politycznych reklam z Wielkiej Brytanii

dodano: 
18.10.2018
komentarzy: 
0

Po Stanach Zjednoczonych przyszedł czas na Wielką Brytanię – Facebook poinformował za pośrednictwem swojego biura prasowego, że od teraz wszystkie reklamy polityczne z Facebooka i Instagrama będą archiwizowane i dostępne do wglądu przez siedem lat. Identyczne rozwiązanie portal udostępnił dla Stanów Zjednoczonych i Brazylii. Nie informuje jednak, kiedy do tej listy dołączy Polskę.

Każdy płatny post, który zawiera treści związane z polityką, będzie musiał pochodzić od zweryfikowanego reklamodawcy i być oznaczony adnotacją zawierającą jego nazwę – informuje Facebook. Jeśli jednak użytkownik zauważy, że jakaś polityczna treść jest promowana bez żadnego dopisku, może ją w każdej chwili zgłosić administratorom.

„Choć zdecydowana większość promocji na Facebooku opłacana jest przez legalne organizacje, wiemy, że istnieją również złe podmioty (ang. bad actors), które podejmują próby wykorzystania naszej platformy w niewłaściwy sposób. Weryfikując, kto za nimi stoi, mamy nadzieję ukrócić te praktyki” – napisali w biurze prasowym Richard Allan, Vice President of Global Public Policy, oraz Rob Leathern, Director of Product Management.

We wspomnianym archiwum użytkownicy znajdą informacje o budżecie przeznaczonym na daną reklamę, liczbę osób, do których dotarła, oraz spis pozostałych postów promowanych przez reklamodawcę.

Facebook nie pokazuje jednak wszystkiego. Theguardian.com zwraca uwagę, że serwis nie informuje w archiwum o tym, jak reklamodawcy zdefiniowali grupy docelowe, do których kierowali swoje posty. Facebook podaje jedynie ogólne dane o tych, do których reklama dotarła: statystyki dotyczące płci, wieku i lokalizacji.

Bazę reklam każdy może przeglądać na stronie.

Polski oddział Facebooka nie informuje, czy i kiedy zamierza wprowadzić podobne rozwiązanie w Polsce, którą w najbliższym czasie czeka seria wyborów: samorządowych, parlamentarnych i prezydenckich.

„Rozważnie podchodzimy do rozwiązań gwarantujących przejrzystość działań wyborczych i wprowadzamy je stopniowo w kolejnych krajach. Dążymy do rozszerzenia tych działań na całym świecie i będziemy na bieżąco informować o naszych postępach” – zadeklarowało biuro prasowe Facebooka w komunikacie przesłanym PRoto.pl za pośrednictwem agencji Hill+Knowlton Strategies. (mp)

Czytaj też: Facebook i PAP uczą, jak rozpoznawać fałszywe informacje

Źródło:

newsroom.fb.com, Increasing Transparency for Ads Related to Politics in the UK, Richard Allan, Rob Leathern, 16.10.2018/ theguardian.com, Facebook cracks down on ‘dark ads’ of British political groups, Alex Hern, Jim Waterson, 16.10.2018/ własne
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin