Aleksandra Biały pisze w Rzeczpospolitej o nowym obliczu działalności filantropijnej firm na polskim rynku. Autorka materiału zwraca uwagę na proces odwracania się firm od prostego rozdawania pieniędzy i skłaniania się raczej ku rozwiązywaniu konkretnych problemów społecznych.
Cytowany w artykule Paweł Łukasiak, prezes zarządu Akademii Rozwoju Filantropii, zauważa: „Ważne jest (…), żeby rozwiązywany był jakiś problem ważny dla społeczności i żeby pewne korzyści odnosił nie tylko obdarowywany, ale i firma, która tę pomoc przekazuje”. W artykule można przeczytać również o interesujących zmianach, jakie zaszły w wyborach przedsięwzięć, które firmy decydują się wesprzeć. „Z obserwacji organizacji filantropijnych wynika, ze coraz rzadziej polski biznes przekazuje darowizny na działania związane z rozwojem demokracji, ochrony praw człowieka czy na pomoc społeczną. (…) Coraz więcej pieniędzy trafia na edukację, kulturę, sztukę, rzadziej na ekologię”. Autorka porusza też kwestię motywacji biznesowych darczyńców, która w ostatnim czasie także uległa zmianom. „O ile wcześniej na pierwszym miejscu wymieniali oni (darczyńcy – red.) pobudki altruistyczne, wynikające z odruchu serca, o tyle teraz bez względu na skalę działania firmy, coraz częściej zauważają, że dzięki działaniom charytatywnym mogą budować swój pozytywny wizerunek, prestiż”. (psp)


