sobota, 13 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościFinancial Times: Media przegrywają z PR-em

Financial Times: Media przegrywają z PR-em

Coraz bardziej zaciera się granica między dziennikarzami a PR-owcami. A firmy coraz częściej będą prezentować się za pomocą treści pisanych przez ekspertów od public relations – twierdzi Andrew Edgecliffe-Johnson, redaktor Financial Times.

„Mój pierwszy redaktor naczelny powiedział podwładnym, aby nie pisali o specjalistach od public relations, bo w oczach widzów, nie są »realnymi ludźmi«” – wspomina autor tekstu. Dla wielu dziennikarzy to był żelazny argument, ale sytuacja się zmieniła, bo PR urósł w siłę i zyskał miano poważnego biznesu. Przychody w tej branży sięgają miliardów – światowy dochód to 10 mld dol. rocznie (według Holmes Report). Jak podaje Veronis Suhler Stevenson tylko w Stanach Zjednoczonych wydatki na PR wzrosną w tym roku o 8,3 proc.

Szybka kariera PR-u robi jeszcze większe wrażenie, gdy weźmie się pod uwagę sytuację redakcji, które są coraz skromniejsze. Szacunki Roberta McChesneya, profesora na Uniwersytecie w Illinois, oraz Johna Nicholsa, dziennikarza, pokazują znaczny wzrost liczby specjalistów od PR-u w stosunku do liczby dziennikarzy (4 do 1).

Dawniej PR Newswire – narzędzie do wydawania oświadczeń – było  niedoceniane – czytamy w Financial Times. Jednak obecnie jego zasięg jest ogromny. Ponadto coraz bardziej popularne stają się treści multimedialne – audio, wideo czy infografiki. Istotniejsza jest także jakość treści zamieszczanych w sieci. Okazuje się, że w 2006 w Wielkiej Brytanii 41 proc. artykułów było autorstwa PR-owców. Dla profesjonalnych dziennikarzy oznacza to, że muszą bardziej się starać, bo granica między dziennikarstwem a PR-em coraz bardziej się zaciera – podsumowuje Edgecliffe-Johnson. (kg)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj