Firmy polubiły media społecznościowe. Do miłości jeszcze daleko

dodano: 
21.02.2012
komentarzy: 
0

61 proc. przedsiębiorstw używa przynajmniej jednego narzędzia mediów społecznościowych w komunikacji wewnętrznej. Najbardziej popularne wśród nich są blogi, wykorzystywane przez trzy czwarte organizacji. Dużym zainteresowaniem cieszą się również fora dyskusyjne (65 proc.), komunikatory (63 proc.) i narzędzia typu wiki (61 proc.) – czytamy w raporcie z „The Social Intranet Study 2011”.

Badanie wewnętrznych sieci firmowych przeprowadziło międzynarodowe stowarzyszenie IABC (International Association of Business Communicators) wraz z firmą Prescient Digital Media. Wyniki ankiety wskazują, iż media społecznościowe w wewnętrznych sieciach firmowych (intranet) stają się coraz popularniejsze. Mimo to ciągle ustępują pod względem popularności klasycznym rozwiązaniom intranetowym (bazy dokumentów, kontakty, aktualności firmowe, itp), które w większości przebadanych firm (88 proc.) są używane dłużej niż 2 lata. Intranetem z elementami mediów społecznościowych zainteresowanych jest 37 proc. firm. Obok blogów, forów, komunikatorów i portali typu wiki, firmy chętnie korzystają także z takich narzędzi jak: RSSy (ponad połowa respondentów), mikroblogi (42 proc.) oraz podcasty (39 proc.). Jednak jedynie 14 proc. przedsiębiorstw posiada w pełni rozbudowany Intranet 2.0, złożony z wielu narzędzi typu web 2.0. Prawie połowa badanych używa wyłącznie jednego lub dwóch takich narzędzi. Justyna Piesiewicz, prezes polskiego oddziału IABC, spodziewa się zmian w tym względzie. Według niej już wkrótce Intranet 2.0 stanie się standardem w firmach. „Na razie jednak rozwiązania społecznościowe są wprowadzane bardzo ostrożnie. Wiąże się to z obawami wielu zarządzających, że niosą one więcej ryzyka niż korzyści” – komentuje.

Do głównych powodów, dla których firmy decydują się na takie rozwiązania, zaliczają się: chęć poprawy współpracy pomiędzy pracownikami, zwiększenie ich zaangażowania w życie firmy oraz zarządzanie wiedzą. Z badania wynika również, że firmy bardzo często, poprzez regulaminy, kontrolują społecznościowe intranety. Około 80 proc. przedsiębiorstw określa reguły zachowań pracowników w intranecie oraz nadzoruje pojawiające się tam treści. Osobami, które odpowiadają za modernizację stron, są zazwyczaj te, które zajmują się: komunikacją (79 proc.), HR (57 proc.) i marketingiem (51 proc.) lub IT (49 proc.). Tylko co czwarta firma powołuje w tym celu zespół składający się z więcej niż 6 pracowników.

Po wprowadzeniu intranetu, 30 proc. ankietowanych uznało to posunięcie za „dobre”, ale 26 proc. oceniło te narzędzia jako „słabe” lub „bardzo słabe”. Jak dodaje Piesiewicz, podczas badania bardzo niewiele polskich firm udzieliło odpowiedzi, w związku z czym będzie ono powtórzone w tym roku tylko na rodzimym rynku. „Bardzo prawdopodobnym jest, że wyniki te pokażą nam wciąż bardzo niską świadomość nt. Intranetu 2.0 i roli komunikacji wewnętrznej wśród naszych przedsiębiorców” – zaznacza przedstawicielka IABC.

W badaniu „The Social Intranet Study 2011” wzięło udział ponad 1400 respondentów, reprezentujących firmy z różnych branż na całym świecie. (es)

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin