Muzealne zbiory można teraz oglądać na dużych ekranach w galeriach handlowych w całej Polsce. To wspólna inicjatywa operatora wielkoformatowych nośników iPoster oraz Muzeum Narodowego w Warszawie, której celem jest popularyzacja sztuki oraz zachęcanie do odwiedzania instytucji kultury.
Aktualny pokaz to pierwsza odsłona projektu „Galeria w Galerii”, którego celem jest przybliżenie sztuki szerokiemu gronu odbiorców poprzez umieszczenie jej w przestrzeni publicznej, a także zachęcenie do częstszego odwiedzenia muzeów i galerii sztuki. W ramach inicjatywy do końca 2025 roku cyklicznie będą prezentowane cyfrowe pokazy sztuki, którym towarzyszyć będą wydarzenia w centrach handlowych w całej Polsce. Goście galerii będą mogli także skorzystać ze zniżek przy zakupie biletów do Muzeum Narodowego w Warszawie. Inauguracja projektu miała miejsce 22 maja 2025 roku w warszawskim centrum handlowym Promenada.
Jak informują inicjatorzy, inspiracją do stworzenia projektu były wyniki badania zrealizowanego na zlecenie iPoster, które pokazały, że galerie handlowe odwiedza regularnie znacznie więcej osób niż instytucje kultury. W 2024 roku 37 proc. Polaków nie było ani razu w muzeum lub galerii sztuki, a 32 proc. deklaruje, że nie odwiedza takich miejsc w ogóle. Tymczasem jedynie 7 proc. ankietowanych przyznaje, że nie bywa w centrach handlowych, a 91 proc. odwiedziło je co najmniej raz w ubiegłym roku*.
Sebastian Górski, Client Sales Partner w iPoster
„Projekt »Galeria w Galerii« to nowy sposób kontaktu ze sztuką – przenosimy ją tam, gdzie ludzie bywają na co dzień, czyli do centrów handlowych. Dzięki temu możemy zaprezentować wyjątkowe dzieła w zupełnie nowym kontekście i dotrzeć z nimi do szerokiego grona odbiorców” – przekazał podczas inauguracji akcji Sebastian Górski, Client Sales Partner w iPoster. „W ramach pokazów prezentujemy nie tylko same obrazy, lecz także krótkie, ciekawe fakty na ich temat – pozwalające spojrzeć na nie z innej perspektywy i wzbudzić ciekawość odbiorcy. Wierzymy, że projekt przybliży Polakom piękno sztuki i zainspiruje ich do dalszego jej odkrywania” – dodał.
„Autoportrety. Spotkajmy się w muzeum”
Pierwszy pokaz zatytułowany „Autoportrety. Spotkajmy się w muzeum” nawiązuje do aktualnej czasowej wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie. W jego ramach przez najbliższy miesiąc w galeriach handlowych w całej Polsce prezentowane są dzieła, które na co dzień znajdują się w zbiorach muzeum. Wśród nich znalazły się m.in. autoportrety Jana Matejki, Bartholomeusa van der Helsta, Wiktorii Goryńskiej, Tadeusza Pruszkowskiego, Stanisława Ignacego Witkiewicza czy Anny Bilińskiej.
Każdemu z obrazów towarzyszy krótka informacja pozwalająca spojrzeć na dzieło z nowej perspektywy. O zbiorach zaprezentowanych w ramach pokazu podczas inauguracji projektu opowiedział Tomasz Jeziorowski – historyk sztuki i kurator wystawy MNW „Autoportrety”. „W galeriach handlowych zwykle widzimy reklamy produktów, tym razem reklamują się tu artyści, bo autoportret często pełnił funkcję autoreklamy” – wyjaśnia zamysł pierwszego cyfrowego pokazu Jeziorowski.
Pokazy będą emitowane w wybranych centrach handlowych sieci EPP, G-City, Klepierre, Nepi Rockcastle i NHOOD oraz galeriach Nowy Rynek w Jeleniej Górze, Panorama w Poznaniu oraz Pomorska w Bydgoszczy. (kn)
* Badanie dla iPoster zostało zrealizowane przez Maison&Partners w drugiej połowie lipca 2024 roku metodą CAWI na panelu badawczym Ariadna na grupie 1050 Polaków powyżej 18 roku życia zróżnicowanej pod względem płci, wieku i miejsca zamieszkania