Google wyprzedza Apple’a i staje się najcenniejszą marką świata

dodano: 
21.05.2014
komentarzy: 
0

Google wyprzedził Apple’a, stając się najcenniejszą marka świata w rankingu BrandZ™ Top 100 za rok 2014. Wartość marki Google wynosi obecnie 159 mld USD, co jest równoznaczne ze wzrostem o 40 proc. rok do roku.

Po trzech latach na szczycie, Apple spadł na 2. miejsce wskutek 20 proc. obniżenia wartości swojej marki do poziomu 148 mld USD. Apple nadal pozostaje w ścisłej czołówce marek o najlepszych wynikach, jednak coraz częściej pojawia się poczucie, że marka ta nie jest już synonimem technologii w życiu konsumentów ze względu na brak przełomowych premier produktów tej marki. Z kolei lider branży B2B, czyli IBM, utrzymał swoje 3. miejsce, z wartością marki na poziomie 108 mld USD.

Nick Cooper, dyrektor zarządzający firmy Millward Brown Optimor, skomentował pozycję lidera rankingu następująco: „W ostatnim roku Google było marką niezwykle innowacyjną – przypomnijmy choćby Google Glass, inwestycje w sztuczną inteligencję czy szereg umów partnerskich, dzięki którym system operacyjny Android zawędrował do innych produktów, nawet do samochodów. Wszystkie te działania stanowią bardzo mocny sygnał dla konsumentów i mówią im o tym, czym jest Google. Te kroki ze strony Google’a zbiegły się w czasie ze spowolnieniem rozwoju Apple’a”.

„Tegoroczny indeks wskazuje koniec recesji oraz silne odbicie wycen a także – po raz pierwszy – realny wzrost w każdej kategorii oraz w całym rankingu Top 100” – stwierdził David Roth, prezes firmy The Store należącej do grupy WPP. „Niezwykły jest sposób, w jaki silne marki stały się liderami ożywienia. Aż 71 marek z rankingu Top 100 w 2014 roku znalazło się w tym rankingu również w 2008 r. Pomimo zawirowań na rynkach finansowych i w sektorze usług cyfrowych, które zdziesiątkowały rynek w ostatnich latach, te właśnie marki niezmiennie utrzymują się w rankingu, dowodząc odporności i trwałości silnych marek”.

Badanie najcenniejszych marek świata BrandZ™Top 100, realizowane na zlecenie WPP przez Millward Brown Optimor, obecnie weszło w dziewiąty rok swojej historii. Jest to jedyny ranking biznesowy, w którym przy obliczaniu wartości marek bierze się pod uwagę nie tylko dane finansowe, lecz także opinie potencjalnych i obecnych nabywców danej marki.

Łączna wartość marek z rankingu Top 100 niemal podwoiła się od czasów pierwszego rankingu opracowanego w 2006 r. Obecnie pierwsza setka warta jest 2,9 biliona USD, co oznacza wzrost o 49 proc. w stosunku do wyceny z 2008 roku, który stał się początkiem kryzysu bankowo-walutowego.

Najcenniejsze marki świata w rankingu BrandZ Top 10 w 2014 r.

Miejsce w 2014 r.

Marka

Kategoria

Wartość marki w 2014 r. (mln USD)

Zmiana wartości marki

Miejsce w 2013 r.

1

Google

Technologia

158 843

+40%

2

2

Apple

Technologia

147 880

-20%

1

3

IBM

Technologia

107 541

-4%

3

4

Microsoft

Technology

90 185

+29%

7

5

McDonald's

Restauracje typu fast food

85 706

-5%

4

6

Coca-Cola

Napoje bezalkoholowe

80 683

+3%

5

7

Visa

Karty kredytowe

79 197

+41%

9

8

AT&T

Telekomunikacja

77 883

+3%

6

9

Marlboro

Branża tytoniowa

67 341

-3%

8

10

Amazon

Handel detaliczny

64 255

+41%

14

Najważniejsze wnioski z tegorocznego raportu:

  • Rola w życiu konsumentów: Marki odnoszące sukcesy, jak np. Google (marka nr 1), Facebook, Twitter, Tencent czy LinkedIn, to coś więcej niż po prostu narzędzia. Marki te wpisały się na stałe w nasze życie. Oferują one nowe formy komunikacji, które angażują uwagę i wyobraźnię, a jednocześnie pomagają ludziom zorganizować pozostałą część życia. Aby zyskać więcej miejsca w naszych głowach, marki takie jak Tencent czy Google przekraczają nawet granice kategorii. Trend ten również wyniósł w górę markę nr 1 w kategorii odzieży – Nike, która jest doskonałym przykładem marki starającej się o udział w życiu konsumentów. Oferuje ona takie usługi jak Nike+, znacznie wykraczające poza funkcjonalną rację bytu tej marki.
  • Więcej niż zysk: Marki funkcjonujące w biznesie z powodów innych niż tylko osiągnięcie efektownego poziomu zysków mają w dzisiejszym świecie większe szanse na sukces. Przykładowo marka Pampers, promująca problematykę zdrowia matki i dziecka, zajmuje miejsce 39. w rankingu i podniosła swoją wartość o 10 proc., do 22,6 mld USD. Z kolei Dove kontynuuje swój ogromny sukces dzięki realizowaniu idei produktów „dla prawdziwych kobiet” i w tym roku osiągnęła wartość 4,8 mld USD.
  • Odzież to kategoria o najszybszym wzroście: Marki odzieżowe z pierwszej dziesiątki zyskały na wartości o 29 proc., rosnąc do niemal 100 mld USD w tym roku i wyprzedzając kategorię „Motoryzacja” (do góry o 17 proc.) oraz „Handel detaliczny” (wzrost o 16 proc.). Marki takie jak Uniqlo, Nike czy Adidas odnotowują dwucyfrowe wzrosty wycen.
  • Spółki z sektora usług technologicznych nadal pną się w górę: Marki z branży technologicznej nie tylko zajmują cztery najwyższe pozycje, lecz wiele z nich odnotowało największy wzrost w tegorocznym rankingu. Najszybciej w tym roku rosła wiodąca chińska marka internetowa Tencent – skok o 97 proc. do 54 mld USD (miejsce 14.), a za nią uplasował się Facebook ze wzrostem o 68 proc. do 36 mld USD (miejsce 21.). Wśród nowych marek w rankingu Top 100 znalazł się także Twitter (miejsce 71., wartość marki 14 mld USD) oraz LinkedIn (miejsce 78., wartość 12 mld USD). Spółki technologiczne odpowiadają łącznie za 29 proc. całkowitej wartości rankingu BrandZ™ Top 100.
  • Marki o wysokiej wartości zapewniają szybszy wzrost: Analiza rankingu BrandZ™ z ostatnich 9 lat z punktu widzenia „portfela akcji” wskazuje, że jego wyniki są bardzo korzystne w porównaniu z indeksem rynkowym S&P500 obejmującym większą liczbę spółek. Wartość spółek zaliczanych do indeksu S&P500 wzrosła w analizowanym okresie o 44,7 proc., a wartość portfela BrandZ™ poszybowała w górę o 81,1 proc., dowodząc, że firmy mające silne marki są w stanie zapewnić lepszą wartość swoim akcjonariuszom. Wykres dostępny jest tutaj.
  • Marki świata zachodniego odnotowały odbicie 2014 r., zyskując większy udział w rankingu pod względem zarówno liczby marek w pierwszej setce, jak i ich wartości. Świadczy to o odporności renomowanych marek na kryzys, o przełomowych osiągnięciach nowych marek, jak również o poprawie koniunktury gospodarczej. W efekcie liczba marek pochodzących z szybko rosnących gospodarek świata spadła w rankingu za rok 2014. Najsilniej reprezentowanym krajem są nadal Chiny, mające w rankingu aż 11 marek. W Top 100 utrzymały się dwie marki rosyjskie: Sberbank oraz MTS, natomiast Afrykę już trzeci rok z rzędu reprezentuje operator komórkowy MTN.

Cały raport dotyczący wyników rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ™ Top 100 Most Valuable Global Brands, rankingi szczegółowe oraz wyniki analiz dla marek w kluczowych regionach świata i w 13 sektorach rynku jest dostępny w internecie (tutaj).

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin