sobota, 27 lipca, 2024
Strona głównaAktualnościHiszpańskie media pozywają Metę. Firmie grozi 600 mln dol. grzywny

Hiszpańskie media pozywają Metę. Firmie grozi 600 mln dol. grzywny

Meta została pozwana przez hiszpańskie media, które żądają 600 mln dol. odszkodowania. Według właścicieli hiszpańskich mediów, wieloletni brak podstawy prawnej do przetwarzania danych osób w celu wyświetlania reklam oznacza również naruszenie zasad dotyczących konkurencji – podaje techcrunch.com.

Pozew został złożony przez AMI, stowarzyszenie właścicieli mediów, które zrzesza ponad 80 członków, w tym wydawców takich gazet jak El País, ABC i La Vanguardia. Wnioskodawcy zarzucają Mecie nieprzestrzeganie ogólnego rozporządzenia UE o ochronie danych (RODO). Meta ignorowała wymóg regulacyjny, zgodnie z którym użytkownicy muszą wyrazić zgodę na wykorzystanie ich danych do profilowania reklam – wyjaśnia źródło.

„Masowe wykorzystywanie danych osobowych użytkowników Mety, śledzonych bez ich zgody, pozwala amerykańskiej firmie oferować na rynku sprzedaż reklam w oparciu o nielegalnie uzyskaną przewagę konkurencyjną” – argumentują w pozwie właściciele mediów. Ich zdaniem, 100 proc. przychodów regionalnych Mety zostało uzyskanych niezgodnie z prawem.

Jak czytamy, Meta została w styczniu 2023 roku ukarana grzywną w wysokości 390 mln euro po tym, jak unijne organy ochrony danych potwierdziły, że zawarcie umowy na Facebooku lub Instagramie nie stanowiło ważnej podstawy prawnej do śledzenia i profilowania użytkowników w celu kierowania do nich reklam.

Pozew AMI dotyczy przetwarzania reklam przez Metę w okresie od wejścia w życie RODO w maju 2018 roku do końca lipca 2022 roku. Stowarzyszenie nie wyklucza jednak możliwości wydłużenia ram czasowych – przekazuje źródło. 

W październiku 2023 roku Meta przedstawiła plan płatnej subskrypcji dla użytkowników z Europy. Dzięki rozwiązaniu osoby, które wykupią usługę, nie będą oglądać reklam na Facebooku lub Instagramie. Jeśli użytkownik zdecyduje się na korzystanie z bezpłatnej wersji, będzie musiał wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Źródło zwraca uwagę, że jest to niezgodne z RODO oraz że wykorzystanie tak zwanego „cookie paywall” jest cechą wielu europejskich portali, które wymagają od użytkowników opłacenia subskrypcji w celu uzyskania dostępu do artykułów lub wyrażenia zgody na śledzenie w zamian za niepłatny dostęp. (af)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj