Ile kosztuje gazeta zakładowa Poczty Polskiej

dodano: 
20.06.2008
komentarzy: 
3

Niedawno Gazeta.pl pisała o tym, że Poczta Polska wydaje wewnętrzne pismo i płaci za nie pewnej „dobrze powiązanej politycznie” spółce 4 mln złotych rocznie. Spółka ta nazywa się PMS i należy do Poczty Polskiej, a w jej radzie nadzorczej zasiadał do lutego 2008 Piotr Woyciechowski, były współpracownik Antoniego Macierewicza. Jak dowiadujemy się z portalu, Piotr Sułek, do niedawna redaktor naczelny tygodnika, wysłał kilka tygodni temu list do wiceministra infrastruktury w którym przekonuje, że wydawanie tygodnika w rzeczywistości kosztuje 1,9 mln zł rocznie. Reszta pieniędzy – w jego ocenie – służy „finansowaniu osobliwych przedsięwzięć oraz wynagradzaniu pracowników spółki niezwiązanych z redakcją".

Według informacji Gazety.pl pieniądze idą m.in. na fundusz reprezentacyjny, służbowe samochody oraz kilkunastotysięczne pensje dla zarządu. 

Dla nas tę sytuację skomentował Tomasz Kościelny dyrektor zarządzający firmy Agape, która zajmuje się wydawaniem biuletynów firmowych.

„Poczta Polska od wielu lat wydaje swój tygodnik. Jest on jednym z najczęściej wydawanych periodyków firmowych w Polsce.

Jeżeli informacja mówiąca, że wydawanie tego periodyku kosztuje Pocztę Polską 4 mln zł, jest prawdziwa, a w roku wydawanych jest ok. 50 numerów tego tytułu, należy powiedzieć, że kwota ta jest co najmniej dwukrotnie większa od ceny rynkowej, której można by się spodziewać w ofercie profesjonalnej agencji wydawniczej, specjalizującej się w przygotowywaniu prasy firmowej.

Nie od dziś wiadomo, że zdecydowanie bardziej opłaca się zlecać działania niezwiązane bezpośrednio z działalnością firmy, a takim jest wydawanie tygodnika przez Pocztę Polską, na zewnątrz, niż tworzyć własne zaplecze.

Jeżeli jednak budżet 4 mln zł jest przeznaczany również na inne działania, a tygodnik pochłania 1,9 mln zł mimo wszystko rachunek ekonomiczny podpowiadałby rozwiązania zewnętrzne. Aczkolwiek różnica na korzyść agencji zewnętrznej byłaby tu już zdecydowanie mniejsza.

Podsumowując, można powiedzieć, że kwota wydawana przez Pocztę na tygodnik jest znaczna. Warto zastanowić się nie tylko, czy inwestycja jest warta takich pieniędzy, ale może przede wszystkim, czy wydawanie pisma firmowego o częstotliwości tygodnika jest uzasadnione. W większości firm w Polsce, które wydają biuletyny firmowe, dominują miesięczniki. Przy takim modelu, najbardziej popularnym i zarazem najbardziej efektywnym biznesowo, koszt Poczty Polskiej byłby 4 razy mniejszy.

Źródło:

Gazeta.pl, Pocztowa kasa PiS, Piotr Miączyński, Konrad Niklewicz, 2008-06-10, ostatnia aktualizacja 2008-06-10 06:54, własne
komentarzy:
3

Komentarze

(3)
Dodaj komentarz
24.06.2008
11:18:01
Tomasz Kościelny
(24.06.2008 11:18:01)
zanim oceniłem skalę kosztów, wykonałem szczegółową wycenę tytułu zarówno od strony merytorycznej, jak i produkcyjnej.
24.06.2008
9:59:53
Grzegorz Adamski
(24.06.2008 9:59:53)
Nie pracuję na poczcie, a tym bardziej w spólce wydajacej pismo korporacyjne tej instytucji, uważam jednak, że przywoływanie w tej sprawie opinii eksperta, który jest bezpośrednio zainteresowany zlecaniem produkcji tego rodzaju periodyków firmom zewnętrznym, nie służy obiektywnemu wyjaśnieniu sprawy, promowaniu optymalnych rozwiązań wydawniczych oraz wizerunkowi proto. Powyższy komentarz odbieram przede wszystkim jako formę reklamy agencji Agape. Co do samych kosztów - całkowicie podzielam opinię Gazety, że są zdecydowanie za wysokie. Pozdrawiam GA
23.06.2008
11:06:01
Michał Wrzosek
(23.06.2008 11:06:01)
Myślę, że nie można się kompetentnie wypowiadać o kosztach wydawania takiego tytułu bez informacji o nakładzie, systemie dystrybucji, kanałach sprzedaży itp. Dla jednego tygodnika 4 mln rocznie to będzie bardzo dużo dla innego bardzo mało.
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin