Instytut Badania Opinii GfK Polonia, na zlecenie wortalu PRoto, przeprowadził badanie postrzegania dziedziny public relations przez polskie społeczeństwo. Jednym z celów badania było określenie poziomu znajomości terminu „public relations” wśród respondentów. Wyniki pokazują, że 70 proc. nie rozumie tego pojęcia, a 27 proc. zetknęło się z tym terminem.
Znajomość PR jest najwyższa wśród osób młodych, wykształconych i mieszkających w dużych miastach. Przyglądając się pozycji zawodowej respondentów zwraca uwagę wysoki odsetek (54 proc.) znajomości PR wśród pracowników umysłowych i urzędników. Natomiast wśród respondentów wyższego szczebla kadry zarządzającej (specjaliści, właściciele, dyrektorzy) znajomość PR deklaruje 44 proc. Respondenci byli też pytani o swoje skojarzenia z terminem „public relations”. Połowa z nich określiła je jako raczej dobre, jedna piąta jako dobre. Najbardziej pozytywnie PR kojarzy się studentom: 56 proc. – raczej dobrze, 30 proc. – dobrze.
Badanie wskazało, że dla 39 proc. respondentów public relations jest przede wszystkim promowaniem pozytywnego wizerunku firmy i/lub osoby, a dla 15 proc. to kontaktowanie się i porozumiewanie z ludźmi. Za główne zadania osoby zajmującej się dziedziną public relations ankietowani uznali tworzenie pozytywnego wizerunku firmy (52 proc.), współpracę z dziennikarzami (29 proc.), reklamę firmy oraz jej usług i produktów (23 proc.), a także planowanie i realizację kampanii promocyjnych (15 proc.). Wyniki badania zostały zaprezentowane na trzecim spotkaniu DialogPR (www.proto.pl/DialogPR), zorganizowanym przez Redakcję PRoto 23 marca 2006 r. Pełna treść raportu jest dostępna na stronie
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 17-20 listopada 2005 na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków. Opiekę merytoryczną nad nim objął prof. Jerzy Olędzki z Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.