„Informacje są najważniejsze dla mieszkańców. I one, jeżeli są dobrze przekazywane, stanowią o wizerunku pracowników administracji oraz całego urzędu” – czytamy w Gazecie Prawnej. „Inne czynniki, które wywierają wpływ na wizerunek władz lokalnych to m.in. przyjęty przez nie sposób określania własnej polityki, sposób jej przedstawiania, kształt i wygląd urzędu (…). Jednak najważniejszy wkład w kształtowanie wizerunku władz lokalnych wnoszą pracownicy, którzy wchodzą w bezpośredni kontakt z obywatelami”. Dzięki nowoczesnym technologiom informatycznym jest możliwość poprawy jakości udostępniania informacji.
Kiedy informacja pomoże klientowi
Informacje są najważniejsze dla mieszkańców. I one, jeżeli są dobrze przekazywane, stanowią o wizerunku pracowników administracji oraz całego urzędu. Co to znaczy, że informacje w urzędzie muszą być zorientowane na klienta?
Zdaniem specjalistów, wizerunek władz lokalnych, wrażenie, jakie odnoszą obywatele i przedsiębiorcy kontaktujący się władzami gminy zależy nie tylko od oficjalnych usług świadczonych obywatelom. Inne czynniki, które wywierają wpływ na wizerunek władz lokalnych to m.in. przyjęty przez nie sposób określania własnej polityki, sposób jej przedstawiania, kształt i wygląd urzędu (władze lokalne postrzegane jako przedsiębiorstwo).
Jednak najważniejszy wkład w kształtowanie wizerunku władz lokalnych wnoszą pracownicy, którzy wchodzą w bezpośredni kontakt z obywatelami. Te gminy, które inwestują w to, jak prezentują się ich służby, często uzyskują pozytywną ocenę. W wielu gminach wydziały odpowiedzialne za funkcjonowanie służb i wydział informacji prowadzą ścisłą współpracę.
Współpraca tych wydziałów służy nadaniu określonego kształtu monitorowaniu jakości. Nowoczesna technologia informatyczna daje szereg możliwości poprawy jakości informacji udostępnianych obywatelom, np. dzięki zainstalowaniu w ratuszu tzw. kolumny informacyjnej (urządzenia elektronicznego umożliwiającego wyszukiwanie żądanych informacji), wykorzystanie elektroniki (możliwość wyszukiwania informacji dotyczących gminy i jej władz z wykorzystaniem komputera osobistego lub telewizora) oraz zastosowanie urządzeń, dzięki którym mieszkaniec będzie miał wgląd w informacje przez 24 godziny na dobę (np. strony internetowe o mieście).
Grzegorz Kozyra