Marketing szeptany to jedna z najtańszych form promocji. Wystarczy 700 zł, by ktoś chwalił dany produkt i zachęcał innych użytkowników internetu do kupna. Miejscem rzetelnej informacji są specjalistyczne fora.
Na forach internetowych można znaleźć już nie tylko opinie internatów, ale także informacje zamieszczane przez pracowników agencji reklamowych i public relations. To oni wskazują, która lodówka jest najlepsza, gdzie najlepiej leczyć zęby, jakiego kremu używać. „Czy marketing szeptany to manipulacja? Bardzo trudno odpowiedzieć na to pytanie. Producenci, dystrybutorzy, sieci handlowe choć się do tego nie przyznają, na pewno nie przepuszczą okazji do moderowania dyskusji na takich forach. Oni bacznie śledzą wszystkie ukazujące się wpisy i zapewne starają się w jakiś sposób sterować dyskusją” – twierdzi dr Bohdan Dzieciuchowicz, niezależny ekspert ds. tworzenia wizerunku, reklamy i PR.
Od każdej reguły istnieje wyjątek. W tym przypadku to specjalistyczne fora internetowe, na których wypowiadają się miłośnicy danej dziedziny. Ich rozległa wiedza pozwala im na szybką reakcję na kryptoreklamy. Rzetelnym źródłem informacji są także niezależne portale, które testują produkty. „Bardzo prężnie działają m.in. w Niemczech. W Polsce jeszcze takich nie ma. Ale to tylko kwestia czasu.” – twierdzi Sozański, rzecznik praw konsumentów z Katowic. (kg)


