Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
1x
Szybkość odtwarzania- 0.5
- 0.6
- 0.7
- 0.8
- 0.9
- 1
- 1.1
- 1.2
- 1.3
- 1.5
- 2
Jak budżetować projekty PR-owe. dlaczego klienci korzystają z usług pr? przede wszystkim szukają inspiracji, kreatywnych pomysłów, wsparcia, doradztwa i solidnych partnerów. przygotowując oferty dużą wagę przykładamy do tego, by upewnić przyszłych klientów, że to właśnie my jesteśmy idealnym wykonawcą. ale czy do wyceny naszej pracy podchodzimy z takim samym zapałem? często przygotowujemy budżety na ostatnią chwilę, szacując je pobieżnie. optymistycznie zakładamy, że w kwestii dodatkowych kosztów dojdziemy do porozumienia z klientem, dopiero po wygranym przetargu. nie każdy z nas ma też zacięcie księgowego i analityczne talenty – przygotowanie budżetu wydaje się zdecydowanie mniej interesujące niż wymyślanie kreatywnych pomysłów. jeżeli będziemy pamiętać o kilku kwestiach, jest większa szansa, że nasze budżety będą dobrze przygotowane. po pierwsze – każdy budżet powinien być ściśle powiązany z harmonogramem, co pozwoli monitorować efekty, płynność finansową projektu, ale też będzie gwarantem tego, że uwzględnimy wszystkie pozycje w kosztorysie. po drugie – z punktu widzenia planowania budżetu warto wyliczyć, kiedy przychody pokryją poniesione koszty stałe i zmienne czyli tzw. punkt rentowności danego projektu. po trzecie – należy świadomie wybrać metodę wyceny, dostosowaną do specyfiki realizowanego projektu i działań. możemy tworzyć budżety według kilku metod:. stosować stawkę godzinową pracowników zaangażowanych w projekt. jedyną wadą tej metody jest to, że wycenia tylko poniesione nakłady pracy, a nie wartość. dla wykonawcy jest korzystna, szczególnie gdy przypomnimy sobie wszystkie nadgodziny spędzone w pracy, za które klient nie płaci, gdy mamy stałe wynagrodzenie miesięczne. podawać subiektywną cenę za pomysł, wymyśloną bez stosowania skomplikowanych wyliczeń, często z głowy. jest to dość ryzykowana metoda, często nie do zaakceptowania dla klienta, chyba że opieramy się o tzw. benchmark rynkowy. weryfikacja u klienta, ile byłby w stanie zapłacić za daną usługę pr czy pomysł kreatywny. metoda do zastosowania, gdy dobrze znamy klienta, jego potrzeby i wiemy, jak korzystnie dla nas poprowadzić negocjacje cenowe. sposobów na tworzenie budżetu jest wiele i nie ma jednej idealnej formatki czy podejścia. podobnie jest z monitorowaniem i rozliczaniem kosztów. warto poznać choć kilka – może okaże się, że budżetowanie nie jest wcale takie nudne. joanna kuźmicz, fleishmanhillard. jak budżetować projekty pr-we? zapraszamy na szkolenie akademii proto. już 17 grudnia w warszawie. sprawdź program i zapisz się już dziś.
Dlaczego klienci korzystają z usług PR? Przede wszystkim szukają inspiracji, kreatywnych pomysłów, wsparcia, doradztwa i solidnych partnerów. Przygotowując oferty dużą wagę przykładamy do tego, by upewnić przyszłych klientów, że to właśnie my jesteśmy idealnym wykonawcą.
Ale czy do wyceny naszej pracy podchodzimy z takim samym zapałem? Często przygotowujemy budżety na ostatnią chwilę, szacując je pobieżnie. Optymistycznie zakładamy, że w kwestii dodatkowych kosztów dojdziemy do porozumienia z klientem, dopiero po wygranym przetargu. Nie każdy z nas ma też zacięcie księgowego i analityczne talenty – przygotowanie budżetu wydaje się zdecydowanie mniej interesujące niż wymyślanie kreatywnych pomysłów.
Jeżeli będziemy pamiętać o kilku kwestiach, jest większa szansa, że nasze budżety będą dobrze przygotowane.
Po pierwsze – każdy budżet powinien być ściśle powiązany z harmonogramem, co pozwoli monitorować efekty, płynność finansową projektu, ale też będzie gwarantem tego, że uwzględnimy wszystkie pozycje w kosztorysie.
Po drugie – z punktu widzenia planowania budżetu warto wyliczyć, kiedy przychody pokryją poniesione koszty stałe i zmienne czyli tzw. punkt rentowności danego projektu.
Po trzecie – należy świadomie wybrać metodę wyceny, dostosowaną do specyfiki realizowanego projektu i działań.
Możemy tworzyć budżety według kilku metod:
Stosować stawkę godzinową pracowników zaangażowanych w projekt. Jedyną wadą tej metody jest to, że wycenia tylko poniesione nakłady pracy, a nie wartość. Dla wykonawcy jest korzystna, szczególnie gdy przypomnimy sobie wszystkie nadgodziny spędzone w pracy, za które klient nie płaci, gdy mamy stałe wynagrodzenie miesięczne.
Podawać subiektywną cenę za pomysł, wymyśloną bez stosowania skomplikowanych wyliczeń, często z głowy. Jest to dość ryzykowana metoda, często nie do zaakceptowania dla klienta, chyba że opieramy się o tzw. benchmark rynkowy.
Weryfikacja u klienta, ile byłby w stanie zapłacić za daną usługę PR czy pomysł kreatywny. Metoda do zastosowania, gdy dobrze znamy klienta, jego potrzeby i wiemy, jak korzystnie dla nas poprowadzić negocjacje cenowe.
Sposobów na tworzenie budżetu jest wiele i nie ma jednej idealnej formatki czy podejścia. Podobnie jest z monitorowaniem i rozliczaniem kosztów. Warto poznać choć kilka – może okaże się, że budżetowanie nie jest wcale takie nudne.
Joanna Kuźmicz, FleishmanHillard
Jak budżetować projekty PR-we?
Zapraszamy na szkolenie Akademii PRoto. Już 17 grudnia w Warszawie.
Sprawdź program i zapisz się już dziś
