Jak dziennikarzom pracuje się z branżą PR? Nowe badanie IMM

dodano: 
25.11.2010
komentarzy: 
0

Ile zarabiają dziennikarze i czy dobrze współpracuje się im z branżą PR? Jak duża część z nich doświadczyła prób manipulacji i wywierania nacisku? Ponad 500 dziennikarzy udzieliło Instytutowi Monitorowania Mediów odpowiedzi na te i wiele innych pytań, które mają pokazać kondycję środowiska dziennikarskiego w Polsce.

Zdania na temat współpracy dziennikarzy z PR-owcami są podzielone. Porównywalna liczba osób określiła specjalistów PR jako dobrych współpracowników niezbędnych w pozyskiwaniu informacji, jak i trudnych do współpracy partnerów. Prawie wszyscy, mający kontakty z PR, wskazali aspekty utrudniające im współpracę z przedstawicielami branży (głównie niską wartość merytoryczną otrzymywanych informacji i informacje nie na temat).

Prawie połowa badanych myślała w czasie swojej dziennikarskiej kariery, aby zostać PR-owcem, choć trzy czwarte czuje zadowolenie z wykonywanego zawodu, a połowa nie myśli o jego zmianie.

Bardzo duża część środowiska dziennikarskiego wskazuje na negatywne zmiany, jakie nastąpiły w zawodzie: komercjalizacja wymusza pogoń za sensacją i szybsze tempo pracy. To spłyca i pogarsza jakość pracy, co z kolei ma wpływ na obniżenie standardów i prestiżu zawodu dziennikarza. Prawie wszyscy badani doświadczyli w swojej pracy różnego rodzaju nacisków i prób manipulacji materiałami, nad którymi pracowali.

Dziennikarze jako mankament swojej pracy uznają zbyt niskie zarobki. Jednocześnie prawie wszyscy biorący udział w badaniu przyznali, że utrzymują się z zawodu dziennikarza. Mimo że większość zatrudnionych jest na etat, prawie połowa pracuje w więcej niż jednym medium.
2000 - 4000 złotych netto miesięcznie: zarobki w tych granicach deklarowano najczęściej. 32% zarabia więcej niż 4000 złotych, podczas gdy wynagrodzenie niższe niż 2000 złotych wskazało 27% badanych.

Instytut Monitorowania Mediów wraz ze Stowarzyszeniem Dziennikarzy Polskich opracował ogólnopolskie badanie dziennikarzy, mające na celu zebranie danych na temat oceny przez środowisko dziennikarskie swojej sytuacji zawodowej oraz relacji dziennikarzy z branżą public relations. Celem badania było poznanie opinii dziennikarzy na temat kondycji zawodu dziennikarza w Polsce. Jednocześnie dziennikarze zostali poproszeni o opinie na temat współpracy ze specjalistami PR.

Całe badanie znajduje się na stronie

 

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin