.

 

Jak efektywni są pracownicy podczas pracy zdalnej?

dodano: 
27.10.2020
komentarzy: 
0

W październiku 2020 roku opublikowano raport z badania „Zaangażowanie w czasie pandemii. Wpływ COVID-19 i zdalnego trybu pracy na efektywność polskich firm”. Organizatorem badania jest Carrotspot (platorma stworzona przez spółkę MC2 Innovations). Partnerami projektu są firma doradztwa personalnego Hays Poland i Uniwersytet SWPS.

Jak wskazują organizatorzy, jednym z głównych celów badania było sprawdzenie, czy zmiana trybu pracy ze stacjonarnego na zdalny oddziałuje na efektywność i produktywność pracowników oraz wynikające z tego zaangażowanie. Dodatkowo przedstawiono informacje na temat pozytywnych i negatywnych wskaźników pracy z domu.

W ramach badania przyjrzano się, jak obecnie pracuje się w trybie zdalnym. Okazuje się, że większość pytanych osób wykonuje obowiązki służbowe z domu od trzech do sześciu miesięcy (70 proc.) – czyli od momentu pojawienia się koronawirusa w Polsce. Jedynie 17 proc. badanych pracowało w tym trybie również przed wybuchem epidemii – jak czytamy, osoby te obecnie wyżej oceniają swoją produktywność i efektywność oraz lepiej radzą sobie m.in. z realizacją celów wyznaczonych przez przełożonego. Z badania wynika również, że obecnie 63 proc. respondentów pracuje zdalnie pięć dni w tygodniu lub więcej – czytamy, że u osób, które deklarują wykonywanie obowiązków przez więcej dni niż dotychczas, zaobserwować można mniejsze zaangażowanie w pracę, problemy ze współpracą lub komunikacją, częstsze poczucie samotności, ale także niższe poczucie stresu.

liczba godzin

Źródło: Raport „Zaangażowanie w czasie pandemii. Wpływ COVID-19 i zdalnego trybu pracy na efektywność polskich firm”

Respondentów zapytano również o największe wyzwania, z jakimi ich zdaniem muszą mierzyć się osoby pracujące zdalnie. Najczęściej wskazywanymi odpowiedziami były: zachowanie równowagi między domem a pracą (43 proc.), brak bezpośrednich kontaktów ze współpracownikami (37 proc.) oraz poczucie ciągłego przebywania w pracy (28 proc.). W tym przypadku badani mogli udzielić także odpowiedzi otwartych – zazwyczaj opisywano problemy związane z opieką nad dziećmi. Autorzy badania zwracają uwagę, że osoby, które deklarują więcej wyzwań w pracy zdalnej, to te, które mają mniejsze doświadczenie w takim trybie wykonywania obowiązków służbowych. Deklarują one też mniejszą efektywność i niższą produktywność oraz mają problem z realizacją celów wyznaczonych przez przełożonego.

wyzwania

Źródło: Raport „Zaangażowanie w czasie pandemii. Wpływ COVID-19 i zdalnego trybu pracy na efektywność polskich firm”

Ankietowani odpowiedzieli również, co rozprasza ich podczas pracy zdalnej. Najpopularniejszą odpowiedzią było po raz kolejny opiekowanie się dziećmi (22 proc.), ale wskazywano także na wykonywanie obowiązków domowych (18 proc.) i przeglądanie internetu lub telefonu bez celu (15 proc.). Jak czytamy, im osoby deklarują więcej czynników, które je rozpraszają, tym jednocześnie deklarują niższe zaangażowanie i satysfakcję z pracy zdalnej. Takie osoby mają też krótsze doświadczenie w pracy zdalnej przed epidemią.

rozpraszanie

Źródło: Raport „Zaangażowanie w czasie pandemii. Wpływ COVID-19 i zdalnego trybu pracy na efektywność polskich firm”

Respondenci wskazali też, z czego są najbardziej zadowoleni podczas pracy zdalnej. Najczęściej wybieranymi odpowiedziami były brak dojazdu do firmy i elastyczność. Autorzy badania zauważają, że pracownicy, którzy są zadowoleni z wykonywania obowiązków z domu, są także bardziej zaangażowani w pracę, nie mają problemów z realizacją wyznaczonych celów i nie odczuwają zmian w poczuciu przynależności do organizacji.

zadowolenie

Źródło: Raport „Zaangażowanie w czasie pandemii. Wpływ COVID-19 i zdalnego trybu pracy na efektywność polskich firm”

Czego z kolei ankietowanym brakuje podczas pracy zdalnej? Zazwyczaj wskazywano na brak spontanicznych rozmów ze współpracownikami (33 proc.). Z kolei 16 proc. badanych deklaruje, że nie brakuje im obecnie niczego.

czego brakuje

Źródło: Raport „Zaangażowanie w czasie pandemii. Wpływ COVID-19 i zdalnego trybu pracy na efektywność polskich firm”

Respondentów zapytano też o satysfakcję z różnych aspektów pracy w obecnej firmie. Okazuje się, że badani najbardziej cieszą się z powodu ludzi, z jakimi pracują, atmosfery oraz otrzymywania interesujących zadań. Najrzadziej wskazywano z kolei pozafinansowe środki wynagradzania, takie jak benefity. Czytamy także, że z przeprowadzonej analizy wynika, że m.in. osoby z wyższym wykształceniem deklarują wyższą satysfakcję z różnych aspektów pracy i uważają, że są w stanie zrealizować cele wyznaczone przez przełożonego. Jak przekazują autorzy raportu, zauważono również związek między wiekiem a zaangażowaniem – im pracownik jest starszy, tym wyższe jest jego zaangażowanie. Podobna zależność jest w przypadku wyższych stanowisk. Okazuje się także, że osoby deklarujące wyższe zaangażowanie rzadziej doświadczają problemów z motywacją do pracy zdalnej oraz częściej dostrzegają sens swojej pracy.

Poruszono też temat produktywności i efektywności podczas pracy zdalnej. Z badania wynika, że 48 proc. respondentów bardzo wysoko ocenia swoją efektywność, a 43 proc. z nich uważa, że podczas home office są bardziej produktywni niż w stacjonarnym trybie pracy. 62 proc. ankietowanych wskazuje także, że zdalnie jest w stanie realizować cele wyznaczane przez przełożonego, a w przypadku 70 proc. nie zmieniło to poczucia przynależności do organizacji. Autorzy badania zaznaczają jednak, że wykorzystane pytania miały charakter deklaratywny, „dlatego należy je analizować z pewną dozą ostrożności”.

produktywność

Źródło: Raport „Zaangażowanie w czasie pandemii. Wpływ COVID-19 i zdalnego trybu pracy na efektywność polskich firm”

Z pełnym raportem można zapoznać się na stronie. (ak)

O badaniu:

Badanie było przeprowadzone między 1 a 31 sierpnia 2020 roku techniką CAWI (Computer Assisted Web Interview). Wzięło w nim udział 826 osób. Badani to w większości kobiety (54 proc.) w przedziale wiekowym 25-34 (39 proc.) i 35-44 (36 proc.). Najczęściej ankietowani pracują na stanowiskach specjalisty (41 proc.) w bardzo dużych firmach, zatrudniających ponad 500 osób (48 proc.) – przede wszystkim z branż IT (21 proc.) oraz finansów i bankowości (15 proc.). Staż pracy w obecnym miejscu zatrudnienia to mniej niż rok (32 proc.) raz 1-3 lata (30 proc.).

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin