Jak komunikować się w pracy

dodano: 
01.10.2008
komentarzy: 
2

Pojęcie „komunikacja” robi zawrotną karierę, przekonuje doradca ds. PR Małgorzata Skórska w programie TVP Wrocław. Komunikujemy się wszędzie, także w pracy. Jednak, jak wynika z danych, nie zawsze skutecznie.

Nawet 90 proc. błędów w firmach jest efektem złego zrozumienia komunikatów i poleceń, twierdzi Skórska. Problem polega między innymi na niezrozumieniu kierowanych do pracowników komunikatów, ich błędnej interpretacji czy nie wysłuchaniu ich do końca.

Specjalistka radzi więc, jak komunikować się w firmie, aby przekaz informacji był dobry. Zaleca ona podsumowanie z rozmówcą przekazanych wiadomości, aby mieć pewność, że wszystko zostało dobrze zrozumiane. A w przypadku rozmowy „twarzą w twarz” na komunikację korzystnie wpływa także kontakt wzrokowy i odpowiednia mowa ciała, dodaje Skórska.(ał)

Źródło:

TVP Wrocław, Praca, Biznes, Innowacje, 29.09.08, 17:00
komentarzy:
2

Komentarze

(2)
Dodaj komentarz
06.10.2008
23:43:29
Bogusław Feliszek
(06.10.2008 23:43:29)
Zaczynam przewracać oczami kiedy znowu słyszę, "Musimy przekazać pracownikom tą wiadomość". Bardzo rzadko natomiast słyszę dlaczego odbiorcy tej wiadomości mogą/mają być nią zainteresowani. A właśnie od tego pytania zaczyna się właściwa pracownicza strategia komunikacyjna. Oto kilka pewnych (bo niestety sprawdzonych w praktyce) błędów popełnianych w trakcie zbierania informacji służących przygotowaniu wewnętrznej strategii/kampanii komunikacyjnej: 1.Szef wie najlepiej - Wiem, że tak jest najlepiej, bo tak uważa SZEF, który dokładnie wie co trzeba powiedzieć. Dzięki temu nie jestem odpowiedzialny za złą komunikację. 2.Moi znajomi wiedzą najlepiej - Moje zdanie zależy od tego co powiedzą znajomi i przyjaciele, bo oni nigdy się nie mylą. Przecież tak znakomicie doradzili mi gdzie pojechać na wakacje. 3.Samozwańczy "eksperci" wiedzą najlepiej - Potrafią skomentować każde wydarzenie w mojej branży, więc muszą mieć szeroką i gruntowną wiedzę. Media obszernie i często ich cytują, więc coś musi "być na rzeczy". Na szczęście coraz więcej organizacji szuka dzisiaj bezpośredniego kontaktu z tymi, z którymi pragnie się komunikować. Oto kilka podstawowych zasad obowiązujących podczas zbierania informacji: 1.Tworzenie i utrzymanie sieci kontaktów - Najlepsi praktycy public relations utrzymują rozległą sieć kontaktów z ludźmi, którzy mają wpływ na to, co dzieje się w firmie. Poświęcenie codziennie pół godziny na omówienie z nimi wstępnych pomysłów i ogólnych idei daje dobry fundament pod budowę skutecznej strategii komunikacyjnej. Umiejętność słuchania - bardziej słuchania niż mówienia - jest kluczem do sukcesu przy takim podejściu. 2.Analiza zawartości mediów - Lektura lokalnych gazet i magazynów, które czytają Twoi pracownicy daje wgląd do informacji kształtujących ich wiedzę i świadomość. To z kolei pomoże Ci poznać najważniejsze lokalne problemy i ich hierarchię. 3.Konsultacja z interesariuszami - Nie ma lepszego sposobu zebrania informacji od analizy potrzeb i oczekiwań pracowników. To nie zawsze musi odbywać się w sposób formalny, z pompą i fanfarami. 4. Badanie rynku - To może być sondaż, badanie grupy fokusowej, panel dyskusyjny i inne formalne pomiary tego co pracownicy sądzą o Tobie, Twojej organizacji i planowanej kampanii komunikacyjnej. To kosztuje dużo pieniędzy. Im więcej wydasz, tym dokładniejsze dane otrzymasz. 5.Analiza konkurencji - Kto twierdzi, że nie możesz niczego nauczyć się od konkurencji? Poznaj ich pracownicze strategie komunikacyjne i kontakty. Wykorzystaj najlepsze pomysły. 6.Sprzężenie zwrotne - Szukanie informacji zwrotnych i komentarzy dotyczących planowanych działań należy do często zapominanych sposobów służących dopracowaniu wstępnego projektu. Spotykając się z pracownikami w jednej sprawie możesz też pytać ich o opinie na inne tematy. To nic nie kosztuje i zwiększa liczbę opinii, które mogą pomóc stworzyć lepszy projekt. 7.Analiza liderów opinii - Liderzy opinii są często przepytywani na różne tematy i proszeni o porady. Najlepiej wykorzystać do tych rozmów zewnętrznych konsultantów, którzy zadbają o bezstronność kontaktów i dostarczą wyniki, które będzie można porównać. Skuteczna komunikacja rozpoczyna się od zebrania informacji i inteligentnego ich przetworzenia. Taka jest istota komunikacji wewnętrznej. Ale taka jest także podstawa dobrych relacji z pracownikami. Kto Ci lepiej podpowie jak się z nimi komunikować niż oni sami?
01.10.2008
11:33:22
EJ
(01.10.2008 11:33:22)
Zgadza się. Błędy w firmach są często wynikiem złego zrozumienia komunikatów. Wyjściem z sytuacji nie jest jednak tylko zastosowanie parafrazy. Skuteczniejszym rozwiązaniem jest choćby dopuszczenie myśli o komunikacji pionowo w górę - czyli nie tylko ograniczanie się do przekazywania komunikatów i poleceń podwładnemu, a konstruktywna rozmowa i efektywne słuchanie.
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin