Jaki wizerunek ma lobbing?
Lobbyści są dobrze postrzegani w wielu krajach Unii, w Polsce zaś o lobbystach mówi się najgorzej - wynika z właśnie opublikowanego raportu agencji Burson-Marsteller na temat postrzegania lobbingu w krajach członkowskich Unii Europejskiej, do którego dotarła Rzeczpospolita.
W Unii lobbing postrzegany jest jako „niezbędny element procesu tworzenia dobrego prawa”, choć jednocześnie zwraca się uwagę na to, że lobbyści często działają w sposób nieprzejrzysty i nie wiadomo, kogo reprezentują. W Polsce natomiast aż 90 proc. respondentów niechętnie odnosi się wobec tej praktyki, a tylko 3 proc. uważa, że lobbing jest w systemie demokratycznym uprawniony, relacjonuje Anna Słojewska. Okazuje się także, że w Polsce za najskuteczniejszych lobbystów uchodzą, ci działający na zlecenie sektora rolniczego oraz firm farmaceutycznych.
A jak inne kraje patrzą na lobbing? Najniższa średnia negatywnych ocen lobbingu jest w Dani i wynosi 39 proc. Natomiast zaraz za Polską z najbardziej złą oceną tych działań plasuje się Finlandia – 80 proc, czytamy w tekście. (ał)