Jakie marki kształtują wizerunek Polski
O wpływie wizerunku kraju na wytwarzane w nim produkty można przeczytać w magazynie Brief for Poland. Adam Mikołajczyk opisuje wyniki sondażu przeprowadzonego przez pismo we współpracy z MSZ, którego zamierzeniem było określenie wizerunku marki Polski. Sondaż przeprowadzono w 61 krajach, a respondentów pytano o to, jakie polskie marki są im znane. „W 32 na 61 badanych krajów najbardziej znanymi polskimi produktami są mocne alkohole (…)Dość często powtarzały się także odpowiedzi wskazujące piwo”. Sondaż wykazał, że w niektórych krajach, np. w Chorwacji, nadal popularny jest polski Fiat 126p.
Zdaniem Mikołajczyka, który podsumowuje sondaż, „Ponieważ Polska nadal nie posiada jednorodnej, profesjonalnej strategii marketingowej, a przez to spójnego wizerunku i wyrazistej marki, to trudno jest mówić o transferze wizerunku Polski na wytwarzane w naszym kraju produkty”. Jednak dzięki wynikom badania można wysnuć pewną refleksję na temat wizerunku kraju, a najpopularniejsze produkty polskie budzą pytanie „które cechy marki Polska mogą one komunikować”. (psp)