Jezierski: odpowiedź na potrzeby nowych interesariuszy to duże wyzwanie

dodano: 
27.05.2013
komentarzy: 
0

Relacje z interesariuszami są jednym z najważniejszych aspektów komunikacji korporacyjnej. Moim zdaniem działania z tego obszaru – jeśli są dobrze prowadzone i pozwalają na mierzenie realizacji zakładanych celów – mogą być świetnym i widocznym przykładem na wspieranie priorytetów biznesowych firmy przez specjalistów ds. komunikacji. Angażowanie interesariuszy stanowi ważny element sukcesu biznesowego firmy. Ten aspekt komunikacji korporacyjnej nie jest często eksponowany, jednak jego znaczenie dla wspierania organizacji w osiąganiu celów zarówno biznesowych, jak i wizerunkowych jest bardzo duże.

Tradycyjne działania podejmowane przez firmy, takie jak członkostwo w stowarzyszeniach branżowych, spotkania „networkingowe” czy organizowanie dedykowanych spotkań, działają w obie strony. Z jednej - pozwalają na zapewnienie zrozumienia dla decyzji biznesowych firmy, a z drugiej - na uwzględnienie potrzeb i opinii grup interesariuszy w przyszłych decyzjach.

Oczywiście im szerszy zakres działalności korporacji tym grupa interesariuszy staje się większa i bardziej zróżnicowana, co z kolei przekłada się na większe wyzwania dla osób zarządzających tymi relacjami. Ważną rolę w takiej sytuacji odgrywa strategiczne podejście oraz często kluczowe – wsparcie merytoryczne i współpraca z wewnętrznymi ekspertami.

Działania firmy muszą być dobrze dopasowane do grupy interesariuszy - dobrym przykładem są spotkania lub konferencje, na których firma może swobodnie i obszernie pokazać swoje stanowisko, wyjaśnić dlaczego podejmuje takie działania. Jednocześnie takie spotkanie nie może być jednostronne – opinia i zdanie interesariuszy również musi być przedstawione i omówione, tak aby pojawił się element współpracy i zgodności co do danego zagadnienia.

W firmie Unilever podstawą działalności są cele zawarte w Planie „Życie w sposób zrównoważony”, który określa strategię zrównoważonego rozwoju naszej organizacji do 2020 roku. Dokument ten jest świetną podstawą do rozmów i budowania dalszych relacji z interesariuszami, bo możemy odnosić się do konkretnych celów, które sami sobie postawiliśmy. Raz do roku spotykamy się na głównym spotkaniu z interesariuszami, aby podsumować postępy w realizacji naszego Planu.

Moim zdaniem w relacjach z interesariuszami większe znaczenie ma aspekt zrozumienia działań i podejścia korporacji do niektórych obszarów działalności. Interesariusze są ekspertami w swoich dziedzinach, więc tylko dialog oparty na zaufaniu i przedstawianiu faktów będzie doceniony. Poprawa wizerunku korporacji w oczach interesariuszy będzie tego konsekwencją.

Obecnie wyzwaniem staje się odpowiadanie na potrzeby nowych grup interesariuszy, których rola i wpływ na działania korporacji są często jeszcze nieokreślone. Czas pokaże, na ile wzrośnie rola „nowych” interesariuszy w komunikacji korporacyjnej i czy będzie to wymagało nowych form dialogu i relacji z tą grupą.

Paweł Jezierski, starszy specjalista ds. komunikacji korporacyjnej, Unilever Polska

 

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin