Kalifornia grozi wprowadzeniem 30-dniowego zakazu sprzedaży samochodów marki Tesla na terenie stanu. Powodem tej decyzji jest uznanie przez lokalny organ regulacyjny, że wykorzystane w reklamie określenie „autopilot” w kontekście wspomagania kierownicy wprowadza konsumentów w błąd. Kalifornijski Departament Pojazdów Silnikowych (DMV) stwierdził, że sugeruje ono bowiem poziom autonomii, którego pojazdy w rzeczywistości nie oferują – pisze bbc.com.
Odroczenie kary i czas na negocjacje
Mimo że DMV dysponuje uprawnieniami do natychmiastowego wstrzymania sprzedaży, urząd postanowił odroczyć wykonanie kary o 90 dni, aby wykorzystać ten czas na kontynuację rozmów z producentem samochodów elektrycznych.
Postępowanie w sprawie używania przez Teslę określenia „autopilot” trwa od 2023 roku, a dotychczasowe próby porozumienia kończyły się fiaskiem. Aby uniknąć paraliżu handlowego na kluczowym rynku, firma Elona Muska prawdopodobnie będzie zmuszona zwrócić się do sądu o zablokowanie działań DMV.
Dyrektor urzędu Steve Gordon zasugerował w oświadczeniu, że w celu trwałego rozwiązania problemu „Tesla może podjąć proste kroki”.
Reakcja Tesli i zmiany w ofercie
Tesla kategorycznie odrzuca oskarżenia regulatora i w oficjalnym komunikacie na platformie X nazwała działania urzędu „rzekomą ochroną konsumentów”. Firma podkreśla, że żaden klient nie zgłosił problemu związanego z użyciem terminu „autopilot” i zapowiada, że sprzedaż w Kalifornii będzie kontynuowana bez zakłóceń.
Jak jednak czytamy, w międzyczasie producent dokonał korekty nazwy swojego najbardziej zaawansowanego pakietu funkcji. Opcja kosztująca 8 tys. dol. znana wcześniej jako „Full Self-Driving” obecnie nosi oficjalną nazwę „Full Self-Driving (Supervised)”, co wyraźnie wskazuje na konieczność nadzoru ze strony człowieka.
Kontekst prawny i pozycja rynkowa
Kalifornijski urząd nie jest osamotniony w swoich zastrzeżeniach. Federalne organy bezpieczeństwa prowadzą liczne dochodzenia w sprawie wypadków z udziałem systemów autonomicznej jazdy. Niedawno ława przysięgłych na Florydzie uznała Teslę za odpowiedzialną za śmiertelne zdarzenie z 2019 roku i nakazała wypłatę 329 mln dol. odszkodowania, od czego firma aktualnie się odwołuje.
Działania DMV mogły być dla Tesli bardziej dotkliwe. Urząd odroczył bowiem wejście w życie 30-dniowego zakazu sprzedaży i całkowicie zrezygnował z rekomendacji sędziego administracyjnego, która mogła czasowo uniemożliwić firmie produkcję pojazdów w stanie.
Mimo tych zawirowań prawnych pozycja rynkowa spółki pozostaje silna. Akcje Tesli zakończyły ostatnią sesję na rekordowym poziomie, zyskując od początku roku 21 proc. (ao)
Źródło: bbc.com, California may halt Tesla sales due to ‘false advertising’ in use of term ‘Autopilot’, Chris Isidore, 17.12.2025


