.

 

Kandydaci szukają stabilizacji i bezpieczeństwa, mniej ważne benefity. Badanie Pracuj.pl

dodano: 
22.09.2020
komentarzy: 
0

Pandemia COVID-19 i wywołany nią kryzys gospodarczy zmieniły podejście Polaków do rekrutacji – wynika z raportu Pracuj.pl „Preferowany pracodawca, czyli kto”. Okazuje się, że silna marka pracodawcy wciąż ma znaczenie, ale mniejsze. Zmianie uległy jednak zwyczaje osób poszukujących zatrudnienia i ich oczekiwania wobec rekrutacji.

Zmniejszyła się liczba osób, które poszukują pracy jedynie w wybranych, preferowanych firmach – obecnie postępuje tak 55 proc. Polaków, jeszcze na początku marca 2020 roku taką deklarację złożyło 63 proc. ankietowanych. Do 1/3 wzrósł odsetek osób, które nie mają  preferowanych pracodawców. W wyniku pandemii znaczenie preferencji zmniejszyło się na rzecz m.in. bezpieczeństwa i szybkości zatrudnienia – czytamy w raporcie.

W marcu, gdy wirus SARS-CoV-2 dotarł do Polski, nastąpiło zamrożenie rynku pracy. Wielu pracodawców wstrzymało zatrudnienie nowych osób, część firm zdecydowała się na zwolnienia. Z raportu przygotowanego przez PRoto.pl wynika, że w branży PR i komunikacji był to czas załamania na rynku pracy. Już w marcu, a także w II kwartale 2020 roku widoczny był znaczny spadek liczby publikowanych ogłoszeń o pracę.

Zobacz więcej: II kwartał 2020: załamanie na rynku pracy w PR

PR-owcy obawiali się także utraty zatrudnienia w związku z kryzysem wywołanym pandemią – pokazało badanie przeprowadzone przez PRoto.pl. Obawy o zachowanie miejsca pracy wyraziło ponad 40 proc. respondentów.

Czytaj więcej: 40 proc. PR-owców boi się utraty pracy w związku z koronakryzysem

Czego PR-owcy mogą spodziewać się na rynku pracy?

Jak informuje Pracuj.pl, po wybuchu pandemii kandydaci znacznie częściej oczekują w trakcie rekrutacji bezpośredniego spotkania z potencjalnymi przełożonymi – tak deklarowało 84 proc. badanych – niż z rekruterem (takie preferencje miało 34 proc. ankietowanych).

Na znaczeniu straciła rola benefitów pozapłacowych. Według badania zanotowano w tym obszarze spadek o 8 proc. Kandydaci zamiast dodatków takich jak karnet na siłownię oczekują opieki i wsparcia w trudnym czasie. Większą uwagę zwracają na stabilność zatrudnienia i podstawowe świadczenia oraz reputację firmy – czytamy dalej.

Okazuje się, że w ofertach pracy najczęściej poszukiwaną informacją są jasno określone warunki zatrudnienia: dokładne informacje o wymaganiach, a także wysokość proponowanego wynagrodzenia.

Dla zdecydowanej większości badanych ważna jest możliwość pracy zdalnej – 71 proc. Kandydatom zależy także na elastycznych godzinach pracy. Według 69 proc. respondentów stosowanie tych form pracy jest wyróżnikiem nowoczesnego pracodawcy.

„Badanie zostało podzielone na dwie fazy, w których pierwsza została przeprowadzona jeszcze przed wybuchem pandemii, a zebrane wyniki zostały zaktualizowane o opinie uzyskane już w okresie »nowej normalności«. Porównanie percepcji wizerunku pracodawcy i zestawienie otrzymanych danych w ciekawy sposób obrazuje kierunek zmian, które obecnie kształtują nową ścieżkę działań employerbrandingowych firm. Wyniki badania to również doskonałe studium przypadku, odpowiadające na pytanie o zmianę postrzegania pracodawcy w obliczu kryzysu i transformacji na rynku pracy” – komentuje Iga Pazio, B2B Marketing Communications Manager w Grupie Pracuj i redaktor naczelna raportu. (mb)

O badaniu:

Badanie „Percepcja wizerunku pracodawców w oczach kandydatów” zostało przeprowadzone przez Pracuj.pl techniką CAWI, polegającą na samodzielnym wypełnieniu ankiety internetowej przez użytkowników Pracuj.pl. I tura badania: 16-20.03.2020, N=3459; II tura badania: 08-14.06.2020, N=1866.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin