piątek, 5 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościWiadomościKaufland wycofuje kontrowersyjną butelkę. „Naszym celem nigdy nie było obchodzenie systemu kaucyjnego”

Kaufland wycofuje kontrowersyjną butelkę. „Naszym celem nigdy nie było obchodzenie systemu kaucyjnego”

1 października 2025 roku do Polski wszedł system kaucyjny. Wraz z dniem, kiedy zaczął obowiązywać, w niemieckiej sieci hipermarketów Kaufland pojawiła się gazetka z kontrowersyjną ofertą. Firma postanowiła sprzedawać produkt, którego nie obejmował nowy system – butelkę wody źródlanej Ustronianki o pojemności 3,001 litra. Ta wielkość opakowania nie podlega obowiązkowi doliczania kaucji – obowiązuje on wyłącznie w przypadku butelek do trzech litrów. Początkowo Kaufland utrzymywał, że w swojej ofercie ma zarówno produkty kaucyjne, jak i nieobjęte kaucją, co pozwala na „zapewnienie klientom szerokiego wyboru”. Ostatecznie sieć hipermarketów zdecydowała o wycofaniu produkt, twierdząc, że celem firmy „nigdy nie było obchodzenie systemu kaucyjnego”.

Czytaj więcej: Kaufland omija system kaucyjny. Sieć hipermarketów zaskoczyła nową gazetką

Nowa gazetka od samego początku wzbudzała duże kontrowersje. Internauci byli zaskoczeni postawą zarówno Ustronianki, jak i Kauflandu. Część osób zarzucała obu firmom celowe obchodzenie prawa. W sprawie zabrał głos m.in. wiceminister Jan Szyszko, który w poście na platformie X zaznaczył, że „wpływy z systemu kaucyjnego trafią do zwykłych ludzi oraz do polskich firm robiących zielone technologie”, a omijanie systemu nazwał „antypolskim cwaniactwem”. „Wstyd też dla niemieckiego korpo – Kauflandu – który w Polsce promuje takie patologie. Ciekawe, czy tak samo robią u siebie w kraju” – napisał Szyszko.

Źródło: x.com/szyszkoj

W pierwszym odruchu żadna z firm nie postrzegała tego jednak jako „obchodzenie systemu”, a dostosowanie się do oczekiwań klientów. Tłumaczyły one, że kupujący „powinni mieć wybór”. Ponadto, Ustronianka zapewniła, że „pojemność 3,001 litra funkcjonuje w ofercie firmy od ponad 20 lat” i „teraz zyskuje dodatkowe znaczenie – jako praktyczna alternatywa dla produktów objętych systemem kaucyjnym”. Kaufland zaznaczył natomiast, że „zgodnie z obowiązującą ustawą na rynku mogą funkcjonować zarówno butelki kaucyjne, jak i nieobjęte kaucją – i obydwa rodzaje opakowań znajdują się dziś w ofercie należących do sieci sklepów”.

Ostatecznie sieć hipermarketów postanowiła jednak wycofać produkt. W opublikowanym na stronie internetowej Kauflandu oświadczeniu firma zaznaczyła, że „w związku z pojawieniem się w gazetce promocyjnej oferty wody marki Ustronianka w butelce o pojemności nieznacznie powyżej 3 litrów” chce wyjaśnić wszystkim klientom oraz partnerom zaistniałą sytuację”. Jednocześnie Kaufland poinformował, że „promocja nie zostanie zrealizowana, a wspomniany produkt został natychmiast wycofany ze sprzedaży i nie będzie dostępny w należących do sieci sklepach”.

Sieć hipermarketów podkreśliła, że jej celem „nigdy nie było i nie będzie obchodzenie systemu kaucyjnego”. „Pojawienie się tej oferty było błędem, a nie działaniem wynikającym z naszej strategii. Skala ewentualnej sprzedaży tego artykułu w porównaniu z naszym całym asortymentem napojów byłaby marginalna. Jeżeli jednak, choć w minimalnym stopniu mogłaby ona podważać słuszne i dobre rozwiązania proekologiczne, których elementem jest system kaucyjny, to byłaby sprzeczna z ideami, które przyświecają naszej sieci i są przez nas realizowane od początku obecności Kaufland w Polsce” – dodał Kaufland w oświadczeniu.

Firma zapewniła także, że „od lat konsekwentnie wspiera działania proekologiczne i aktywnie uczestniczy w budowie polskiego systemu kaucyjnego, którego jest sojusznikiem i zwolennikiem”. „Nasze przygotowanie do kompleksowego i docelowego wdrożenia systemu kaucyjnego jest bardzo zaawansowane, z minimalną potrzebą prowadzenia zbiórki manualnej, która ogranicza się do nielicznych sklepów naszej sieci” – czytamy w oświadczeniu.

Na koniec Kaufland przekazał, że „zrobi wszystko, aby podobne błędy nie miały miejsca w przyszłości”. (ao)

Źródło: firma.kaufland.pl, Oświadczenie Kaufland Polska, 2.10.2025/ Zdjęcie główne: kaufland.pl

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj