Przedstawiona infografika ma dosyć ogólny charakter. Kwestia zarządzania reputacją w internecie, a zwłaszcza w mediach społecznościowych nie sprowadza się wyłącznie do analiz statystycznych, ale przede wszystkim jakościowej oceny działań marki. Internet jest integralną częścią ekosystemu komunikacyjnego i coraz częściej stanowi emanację wydarzeń rozgrywających się w tradycyjnych kanałach. Moim zdaniem nie da się dzisiaj wydzielić „reputacji internetowej” – stanowi ona bowiem nierozłączną część percepcji firmy jako całości. Granica pomiędzy światem wirtualnym a rzeczywistym uległa zatarciu.
Przy radzeniu sobie z wyzwaniami, jakie przynoszą nowe media, najważniejszą rzeczą jest zmiana podejścia i mentalności. Dotyczy to zarówno samych specjalistów public relations, jaki i osób zarządzających. Najczęściej głównym powodem odmiennego podejścia do sieci są różnice pokoleniowe. Współczesny świat zmienia się tak szybko, że coraz częściej to młodzi ludzie posiadają wyższe kompetencje komunikacyjne w środowisku cyfrowym. Dlatego warto brać pod uwagę ich punkt widzenia, doświadczenie i zrozumienie komunikacji z wykorzystaniem nowych kanałów. Ponadto komunikacja w tym nowym środowisku nie opiera się już wyłącznie na przekazie tekstowym, ale jest konwergentna. To podstawowy punkt wyjścia dla skutecznego budowania efektywnej komunikacji w nowych mediach.
Dominik Kaznowski, pełnomocnik zarządu Grupy PWN


