„Komentuj. Nie obrażaj.” - PRoto.pl przyłącza się do akcji
PRoto.pl przyłączyło się do akcji społecznej poświęconej kulturze obecności w sieci. „Komentuj. Nie obrażaj.” to akcja przygotowana przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wraz z firmami członkowskimi. Jej celem jest podniesienie poziomu kultury wypowiedzi w internecie.
Dynamiczny rozwój internetu sprawił, że spędzamy w nim coraz więcej czasu. Media społecznościowe, blogi, serwisy informacyjne, fora – wszystkie te platformy umożliwiają nam wymianę opinii, wyrażanie swojego zdania, poszerzanie zainteresowań oraz poznawanie nowych ludzi. Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wraz z firmami członkowskimi przygotował akcję „Komentuj. Nie obrażaj.”, której celem jest podniesienie poziomu kultury wypowiedzi w Internecie. Pierwszym celem przedsięwzięcia było opracowanie badania diagnozującego stan dyskusji w polskiej Sieci. Drugim założeniem projektu jest promowanie kulturalnego zachowywania się w wirtualnym świecie. Pomysłodawcą akcji jest Onet.
Projekt jest wspierany przez największe media działające w polskim internecie, zrzeszone w IAB Polska. Akcja ma również swoją stronę dedykowaną http://www.komentujnieobrazaj.pl.
„Chcemy, aby stworzona przez nas akcja była platformą służącą do promowania wartości związanych z kulturalną komunikacją w internecie oraz zaprezentowania kodeksu kulturalnego komentowania: Komentuj – Reaguj – Bądź Sobą. Planujemy także, aby serwis był narzędziem ułatwiającym internautom zgłaszanie pojawiających się w Sieci obraźliwych treści – dzięki temu sami użytkownicy będą mogli zadbać o kulturę wypowiedzi w wirtualnym świecie” – powiedział Piotr Kowalczyk, Prezes IAB Polska
Serwis www.komentujnieobrazaj.pl jest także miejscem, gdzie przedstawiono wyniki przeprowadzonego przez IAB Polska badania dotyczącego kultury wypowiedzi w Internecie. Z badania wynika, że komentarze przyjęte ogólnie za obraźliwe stanowią około 1 procenta wszystkich komentarzy.
„ IAB Polska ze wsparciem naukowym oraz kluczowych podmiotów branży online zrealizowało projekt badawczy, który miał na celu kwantyfikację poziomu kultury wypowiedzi w internecie. Analiza wyników pokazuje, że poziom niekulturalnych wypowiedzi w sieci jest znikomy, jednak ma bardzo duży wpływ na postrzeganie medium” – powiedział Paweł Kolenda, manager ds. badań w IAB Polska, koordynator projektu.
Link do raportu z badania "Internetowa Kultura Obrażania": http://komentujnieobrazaj.pl/media/KOraport.pdf
„Internet jest dokładnym odzwierciedleniem przekroju społecznego. To, jak zachowujemy się na co dzień w kontaktach z rodziną, przyjaciółmi, współpracownikami, ale również na w centrum handlowy, na ulicy oraz za kierownicą – ma także decydujący wpływ na to jak wygląda nasza aktywność w Internecie” – powiedział Jarosław Sobolewski, dyrektor generalny IAB Polska.
„Tak, jak w realnym świecie, tak i w Sieci – występują ludzie wykształceni, posługujący się językiem poetów, ale także osoby słabiej wykształcone. Zarówno jednej, jak i drugiej grupie zdarza się wypowiadać dosadnie o pewnych, zwłaszcza drażliwych kwestiach związanych z życiem społecznym, polityką czy kwestiami światopoglądowymi. Wyniki badania jednak pokazują, obraźliwe posty choć widoczne są marginesem w ogóle komunikacji w sieci.” – dodał Sobolewski.
Pomysłodawcą projektu „Komentuj. Nie obrażaj.” jest Onet, będący członkiem zwyczajnym IAB Polska.
„ Internet to dziś przestrzeń masowej komunikacji. Pojawiające się w niej komentarze mają bardzo istotny wpływ na wizerunek mediów internetowych, dlatego naszą intencją, jako pomysłodawców akcji, jest zachęcenie ludzi do zwracania uwagi na kulturę wypowiedzi w sieci oraz do pro-społecznej aktywności w zakresie reagowania na wulgarne, obraźliwe i napastliwe komentarze. Szanujemy wolność wypowiedzi, ale tez czujemy się odpowiedzialni społecznie za kształtowanie środowiska nowych mediów i całej przestrzeni on-line’owej” – mówi Paweł Klimiuk, rzecznik Onetu.
„ Rozwój ideii Web2.0, która promuje tworzenie serwisów i technologii umożliwiających swobodne wypowiadanie się i publikowanie treści każdemu użytkownikowi Sieci spowodował, że internet stał się miejscem nie tylko kontaktów interpersonalnych oraz biernego konsumowania informacji zredagowanych wcześniej przez wyspecjalizowanych profesjonalistów” – powiedział dr Krzysztof Krejtz, współautor i redaktor badania „Kultura obrażania”.
„Obraz, jaki wyłania się z przeprowadzonych przez nas badań wyraźnie ukazuje zjawisko "kultury obrażania" w internecie jako istniejące realnie, ale o dziwo, w o wiele mniejszym wymiarze niż się spodziewaliśmy” – dodał dr Krejtz.
Uczestnicy akcji:
PRoto.pl oraz
• Onet (pomysłodawca serwisu)
• SociAll, Agora SA
• Wirtualna Polska
• o2
• Marquard Media Polska
• GG Network
• Interia.pl
• NK
• ARBOinteractive
• TVN
• Polskapresse
• TVP.pl
Patronem honorowym akcji zostało Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.
Za kreację strony oraz bannerów odpowiada E_misja Interactive 360.