W internetowym wydaniu pisma Nowości przeczytać można, że kujawsko-pomorska policja rozpoczyna kampanię wizerunkową, mającą przyciągnąć do pracy w mundurze nowych ochotników. Co ciekawe, twarzą akcji będzie słynny komiksowy bohater – Kapitan Żbik.
Żbik w świadomości fanów postrzegany jest wyłącznie jako pozytywny bohater, przekonuje rzeczniczka wojewódzkiego komendanta policji Monika Chlebowicz. Innego zdania jest natomiast Wojciech Polak, historyk z UMK, dla którego wybór twarzy kampanii jest wyjątkowo nieudany. Jego zdaniem Żbik odegrał już rolę wizerunkowią w PRL-u. Został stworzony, aby kreować dobrą opinię o milicji i Służbie Bezpieczeństwa. „Miał to być obraz przyjaznej służby, a tymczasem w rzeczywistości ludzie trafiali do więzień za swoje przekonania”, tłumaczy historyk.
Zapewne animozje wokół postaci Żbika złagodzić ma pojawienie się w kampanii specjalnie na ten cel wymyślonego wnuka kapitana – Michała, który podobnie jak dziadek idzie pracować w mundurze, podaje autor tekstu.
W ramach kampanii przygotowano bannery, spot radiowy, a nawet serię komiksów internetowych z udziałem obu Żbików, czytamy w artykule. (ał)


