czwartek, 18 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościKościół ociepla wizerunek

Kościół ociepla wizerunek

„Kościół ma problem ze swoim publicznym wizerunkiem. Raz go ociepla, potem oziębia. Czy Boże Ciało przyniesie kolejną falę ochłodzenia?” – pyta na łamach Polityki Adam Szostkiewicz.

Według Szostkiewicza Kościół ostatnio wiele traci, bo w ważnych dla wiernych sprawach zamiast argumentować, piętnuje. Biskup Henryk Tomasik związki partnerskie nazywa np. „znakiem chorej cywi­lizacji”, a abp Marek Jędraszewski z Łodzi oświadczył, że „z diabłem się nie dyskutuje”, a tym bardziej nie wchodzi się z nim „w tak zwany dialog”. Co ciekawe, Watykan jeszcze przed abdykacją Benedykta XVI podjął próbę ocieplenia wizerunku Kościoła i samego papieża. „Chodziło o face-lifting: z papieżem nie jest tak beznadziejnie, jak myślicie. Ma kontakt z rzeczywisto­ścią. Papieski Twitter (@Pontifex) miał 1,5-2 min obserwujących w dziewięciu językach. Internet okazał się pomocny w docie­raniu Kościoła do różnych grup społecznych, także tych daw­niej nieosiągalnych” – przypomina dziennikarz. Jak pisze, Kościół co roku wybiera temat przewodni dla katolików. Teraz jest nim wiara i tzw. nowa ewangelizacja. Bp prof. Grzegorz Ryś twierdzi: „Kościół nie ma się bać świa­ta, on ma się bać o świat. Wtedy służy chrześcijaństwu, kiedy służy światu, a nie samemu sobie. Aby móc tak działać, nie może być za bardzo konserwatywny czy za bardzo progresywny”. A abp Stanisław Gądecki podkreśla, że nowa ewangelizacja to nie jakieś triki czy rozhuśta­ne emocje. Nie ma mowy o religijnych show w stylu podkultury. W grę wchodzą religijne spotkania, takie jak to zorganizowane przez Rysia na sta­dionie Cracovii, kiedy to przyszło kilkanaście tysięcy osób, by wspólnie pomodlić się, posłuchać czytań z Ewangelii, a potem posłuchać muzyki na żywo. „To rzeczywiście inna, sympatyczna twarz Kościoła. Buduje wspólnotę, a nie dzieli” – komentuje Szostkiewicz.

Podobnych inicjatyw jest ostatnio sporo. Jak zaznacza autor tekstu, ewangelizacyjne ocieplanie wizerunku ma też odnogę cen­tralną. Katolicka Agencja Informacyjna przygotowała publikację „Kościół. Stereotypy, uprzedzenia, manipulacje”. „Może trochę przypomina »poradnik lektora«, który ma mieć gotową odpowiedź na trudne pytania, ale jest to jednak rzeczowa próba przeciwdzia­łania czarnemu piarowi antykościelnemu. Lepszy taki poradnik niż agresja z ambon” – czytamy w Polityce. Czy w Polsce nowa ewangelizacja, z założenia tak pozytywna, ma szanse się udać? Według Szostkiewicza jeden biskup Rys nie wystarczy. (es)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj