Tylko 3,5 proc. spośród 230 dużych firm ma opracowaną strategię działania w obszarze CSR-u, wynika z badania przeprowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami oraz Szkołę Główną Handlową. Ponad 13 proc. przedsiębiorstw deklaruje jednak prowadzenie regularnych działań i projektów społecznie zaangażowanego biznesu, a 21 proc. badanych firm planuje takie projekty w najbliższym roku. CSR w polskiej rzeczywistości w powszechnej praktyce sprowadza się – jak wynika z badania – do filantropii i wrażliwości prezesów oraz szefów marketingu.
Co więcej, o prawo do zarządzania obszarem CSR spierają się w polskich firmach działy marketingu, PR oraz departamenty zarządzania personelem. Coraz częściej, by zapobiegać wewnętrznym konfliktom, powstają osobne komórki, najczęściej jednoosobowe, odpowiedzialne za CSR.
Właściciele firm deklarują ponadto, że określenie strategii działania w obszarze społecznie zaangażowanego biznesu podlega takim samym regułom, jak określanie strategii sprzedaży czy strategii ogólnej. Żadna firma nie może ich zdaniem skupiać się na rozwiązywaniu wszystkich problemów społecznych czy związanych z ochroną środowiska.
Badanie zatytułowane „Odpowiedzialne zaangażowanie biznesu” przeprowadzono na grupie 230 dużych firm przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami oraz Szkołę Główną Handlową. Było prowadzone w formie ankiety telefonicznej. Więcej informacji na temat wyników badań wraz z obszernym komentarzem znajdzie się w zaplanowanym na wrzesień raporcie Stan Kapitału Ludzkiego w Polsce 2008r. (kk)