.

 

Kto najlepiej prowadzi relacje inwestorskie - szósta edycja raportu WarsawScan

dodano: 
24.05.2010
komentarzy: 
1

PKN Orlen to najwyżej oceniana przez analityków i zarządzających aktywami spółka pod względem jakości prowadzonej polityki informacyjnej i przestrzegania zasad ładu korporacyjnego, a właśnie te działania mogą zwiększyć wycenę spółki nawet o więcej niż 10 proc. - uważa ponad 47 proc. uczestników badania WarsawScan 2010.
Komunikacja z inwestorami i jasność strategii rozwoju były trzecim najważniejszym czynnikiem (po kompetencjach zarządu oraz zysku z podstawowej działalności operacyjnej) branym pod uwagę przy ocenie atrakcyjności inwestycyjnej spółek giełdowych (zyskały po 8,3 pkt na 10 możliwych).
Kolejnym ważnym elementem okazał się rzetelny system raportowania zgodny z zasadami rachunkowości (8,2 pkt.).
Zdecydowana większość (91,8%) ankietowanych uznała, że przestrzeganie zasad ładu korporacyjnego i dobra komunikacja z inwestorami mogą wpłynąć na wycenę spółek, przy czym 47,5% uczestników badania uznało, że utrzymywanie wysokich standardów w tym zakresie może zwiększyć wycenę nawet o ponad 10 proc.
Wśród czynników decydujących o ocenie prowadzonych przez giełdowe firmy relacji inwestorskich za najważniejsze uznane zostały komunikacja w sytuacjach kryzysowych i okresach dekoniunktury (waga 4,6 w skali od 1 do 5) oraz poszerzone komentarze w sprawozdaniach finansowych, zapewnienie równego dostępu do informacji i przejrzysta polityka w zakresie relacji z podmiotami powiązanymi (wszystkim trzem czynnikom przypisano wagę 4,4).
W rankingu oceniającym jakość polityki informacyjnej i przestrzeganie zasad ładu korporacyjnego wśród 60 spółek o największym udziale w obrotach giełdy w 2009 r. PKN Orlen wyprzedził Grupę Kęty oraz Asseco Poland. Różnice w ocenach w gronie liderów były niewielkie, natomiast inne spółki zajmujące kolejne miejsca w rankingu ocenione zostały wyraźnie niżej.
PKN Orlen uzyskał również najwyższą ocenę w zestawieniu oceniającym najlepsze strony internetowe poświęcone relacjom inwestorskim. Petrochemiczna spółka wyprzedziła tu BRE Bank oraz Agorę i Cyfrowy Polsat (dwie ostatnie spółki uzyskały równorzędne oceny). Przy ocenie witryn poświęconych relacjom inwestorskim ankietowani analitycy i zarządzający zwracali uwagę, że elementami, których najczęściej brakuje na w serwisach to m.in. przeznaczonych dla inwestorów aktualnych prezentacji korporacyjnych oraz kontaktów do konkretnych osób odpowiedzialnych za relacje inwestorskie.

Jako najważniejsze źródła informacji inwestorzy wymienili indywidualne spotkania z przedstawicielami spółki i wewnętrzne analizy i badania (po 4,6 na 5 pkt.) oraz raporty bieżące i okresowe (4,5 pkt.).
Najmniejsze znaczenie dla inwestorów miały informacje zaczerpnięte z blogów i internetowych forów dyskusyjnych, a także z reklamy (odpowiednio 1,7 oraz 1,5 pkt.).
Inwestorzy zapytani o media, które są dla nich najważniejszym źródłem informacji wskazali agencje informacyjne (4,6 pkt. w skali 1-5), serwisy internetowe (4,2 pkt.) oraz gazety codzienne (4,1 pkt.). Mniej wskazań otrzymały telewizja, tygodniki i miesięczniki oraz radio (odpowiednio 2,3 pkt., 2,2 pkt. oraz 1,3 pkt.).
Jeśli chodzi o jakość informacji najbardziej cenione przez inwestorów okazały się agencje informacyjne (4,2 pkt. w skali od 1 do 5). Serwisy internetowe otrzymały 3,5 pkt., a gazety codzienne 3,4 pkt. Na kolejnych miejscach znalazły się tygodniki oraz miesięczniki, telewizja oraz radio (odpowiednio 2,7, 2,5 oraz 2,2 pkt.).
Wszyscy ankietowani inwestorzy i analitycy zadeklarowali, że regularnie czytają Parkiet. Prawie wszyscy regularnie czytają również Puls Biznesu. Najczęściej odwiedzanymi portalami biznesowymi są parkiet.com, bankier.pl oraz pb.pl.
Wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych zdecydowanie wyróżnione zostały kanały Grupy TVN. Najchętniej słuchanymi rozgłośniami radiowymi są Trójka, Radio PiN oraz RMF FM.
Celem badania prowadzonego na zlecenie NBS Communications od 2003 r. jest ocena jakości relacji inwestorskich prowadzonych przez spółki notowane na warszawskiej giełdzie.
Metodologia oraz kwestionariusz WarsawScan są oparte na badaniach CitiScanâ wypracowanych przez londyńską agencję relacji inwestorskich Citigate Dewe Rogerson. Badania zostały zrealizowane przez agencję badawczą ARC Rynek i Opinia (partner badania) metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na przełomie kwietnia i maja 2010 r.
W WarsawScan 2010 wzięło udział 61 analityków i zarządzających aktywami reprezentujących krajowe domy maklerskie, fundusze inwestycyjne i emerytalne oraz instytucje zarządzające aktywami. Badaniem objęte zostało 60 spółek o największym udziale w obrotach GPW w roku 2009 r. (kk)

 

komentarzy:
1

Komentarze

(1)
Dodaj komentarz
24.05.2010
11:21:44
AMHC
(24.05.2010 11:21:44)
Skuteczna i poukładana komunikacja to podstawa... Jak widać, Spółki w których ekipa jest stała, mają dobre pozycje w rankingu. Warto liczyć na doświadczonych praktyków ... a nie skoczków :-) Roczek tu, drugi tam, a w trzecim nie wiem sam ...gdzie skoczyć mam :-)
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin