Legia - Lech: oba kluby profesjonalnie, Legia z wpadkami

dodano: 
17.05.2013
komentarzy: 
3

„Sprzedane prawa do nazwy stadionu, odzyskane prawa do herbu, współpraca ze sponsorami stawiają Legię w czołówce działań marketingowych w Polsce, choć uważam, że klub z tak dużego miasta powinien mieć zdecydowanie większą frekwencję. Z drugiej strony Lech Poznań nadal uważam za najsilniejszą markę sportową w kraju (...)” - uważa Piotr Matecki, prezes zarządu SportWin.

Drużyna
0 - 1

Obie drużyny bardzo silne i wyrównane, ale na ogólną ocenę wpływ mają mecze, w przypadku Legii drugi mecz finału Pucharu Polski, w przypadku Lecha drugie połowy niektórych meczów, których nie da się oglądać, a które rzutują na wizerunek obu drużyn. W obu jednak zabraknie ważnych i najdroższych zawodników (Arboleda, Ljuboja). Od strony wizerunkowej drużyny, które starają wprowadzać do pierwszego składu wychowanków, co jest wpisane w ich historie, zwłaszcza Lecha. W obu zespołach brakuje jednak wyrazistych postaci, może poza Lechem, gdzie Reiss łączy pokolenia na boisku jak i na trybunach. W obu klubach zawodnicy umiejętnie wykorzystywani są przy różnego rodzaju akcjach marketingowych i radzą sobie z tym bardzo profesjonalnie. Jednak na ogólną ocenę decydujący wpływ miały ostatnie wydarzenia w Legii po zdobyciu Pucharu Polski i nie chodzi tylko o to, że piłkarze zabalowali, ale o komunikację na zewnątrz, która moim zdaniem słabo została rozegrana, a przynajmniej nie najlepiej odebrana przez kibiców. Dużym echem odbił się również transfer Bereszyńskiego z Lecha do Legii, wychowanka Kolejorza i tak się zastanawiam, czy to plus czy minus dla Legii, gdyż jakoś nie chce mi się wierzyć, że wśród wychowanków klubu ze stolicy nie ma zawodnika o podobnych umiejętnościach, a tak było dużo zamieszania, obecność w mediach i chyba niezadowolenie wewnątrz warszawskiego klubu, zwłaszcza wśród trenerów drużyn młodzieżowych, a pamiętajmy, że PR wewnętrzny jest równie ważny.

Trenerzy
0 - 1
Warto się czymś wyróżnić. Lech wychował sobie trenera, który przeszedł wszystkie szczeble kariery trenerskiej właśnie w klubie z ulicy Bułgarskiej. Lechowi bliżej do koncepcji Barcelony, oczywiście przyjmując odpowiednie proporcje, gdzie wypracowano pewien model i program szkolenia. Myślę, że to docelowo tańszy model utrzymania drużyny i sytuacja, która rzadko zdarza się w Europie, aby trener – wychowanek zaszedł tak wysoko. Rumak różnie oceniany jest przez media, nie sądzę aby była to jego zaplanowana polityka informacyjna tylko on po prostu taki jest, choć być może czasami zbyt stanowczy w kontaktach z dziennikarzami. Urban to były zawodnik, który wraca do Legii, bo … prawdopodobnie ma wprowadzić kilku chłopaków, których później można sprzedać i robi to naprawdę dobrze. Ważne, że obaj prezentują wspólną politykę informacyjną z zarządami i rozumieją potrzebę działań marketingowych.  No i różnica w ostatnich tygodniach polega na tym, że w Lechu trener myśli już o kolejnym sezonie mimo, że ma najważniejsze mecze przed sobą, w Legii musi rozwiązywać wewnętrzne problemy.

Zarząd
1 - 1

Z jednej strony finansista będący nieco w cieniu, z drugiej lubiący show Leśnodorski prawnik, nowa twarz w piłce, ale nie wśród kibiców Legi. Karol Klimczak posiada większe doświadczenie i jak pokazują wyniki finansowe lepiej dba o klubowy budżet. Prezes to także wizytówka klubu oceniana przez sponsorów i inwestorów, który z nich robi to lepiej bardziej profesjonalnie ocena dość trudna. Wizerunek nowego prezesa Legii jest wyrazisty. W obu przypadkach o powołaniu na stanowiska decydowali sami właściciele, choć w Legii to chyba pierwszy prezes, który śmiało może powiedzieć, że był jej kibicem jeszcze przed objęciem funkcji. W Legii prezesi wymieniali się albo wracali, rzadko kiedy, tak jak w przypadku Klimczaka, wywodzili się ze środowiska pracowników klubu, a raczej przychodzili z zewnątrz, co wiązało się z licznymi zmianami również w zarządach, gdyż każdy chce mieć swoich ludzi.  Zarządzanie klubem sportowym to jeden z najtrudniejszych biznesów w Polsce, chociażby ze względu na dynamikę zmian, emocje oraz szereg podmiotów w otoczeniu klubu. Lech Poznań jak podkreśla właściciel to bardziej rodzinny klub w zarządzie jest Piotr Rutkowski, który odpowiada za sprawy sportowe, a w klubie pracuje dodatkowo jego brat Krzysztof.

Całość działań klubu
1 - 1

Ostatnie lata, a zwłaszcza komercyjne wykorzystanie obiektu to przewaga Legii, ma bardziej kameralny, mniejszy obiekt, a do tego profesjonalne usługi hospitality dla VIP. Sprzedane prawa do nazwy stadionu, odzyskane prawa do herbu, współpraca ze sponsorami stawiają Legię w czołówce działań marketingowych w Polsce, choć uważam, że klub z tak dużego miasta powinien mieć zdecydowanie większą frekwencje. Z drugiej strony Lech Poznań nadal uważam, że najsilniejsza marka sportowa w kraju, dlaczego? Gdyż jest niezależna biznesowo, tak zbudowała portfel sponsorski i źródła finansowania działalności, że inwestor nie musi dokładać tyle co do Legii, albo nawet wcale, a o to chodzi w biznesie i marketingu, aby klub sam się utrzymywał i generował zyski.  Oceniając kluby przez ten pryzmat duży plus dla Lecha.

Piotr Matecki,
prezes zarządu SportWin

komentarzy:
3

Komentarze

(3)
Dodaj komentarz
20.05.2013
12:04:58
marko
(20.05.2013 12:04:58)
no cóż, powyższy tekst potwierdza tylko poznanskie kompleksy na temat Legii.
20.05.2013
7:22:15
Bohdan Pawlowicz
(20.05.2013 7:22:15)
Podsumowując Legia - Lech: Drużyna 0:1 Trenerzy 0:1 Zarzad 1:1 Calosc dzialan 1:1 -————————— TOTAL 2:4 To teraz wystarczy dodać wynik Legia 1 : Lech 0 ... I juz sie troche wyrównuje - choć ciągle doceniam przewagę Lech. Ale jakoś ją "dźwignę"
17.05.2013
16:04:30
terefere
(17.05.2013 16:04:30)
piękny propagandowy tekst ex Z-cy Dyrektora ds. Marketingu w KKS Lech Poznań. Proto - błagam trochę rzetelności. jednak kilka faktów zostało chyba przemilczanych... Drużyna - kreowanie Reissa, oskarżonego o korupcję jako symbolu klubu - brawo. Trenerzy - że niby Mariusz Rumak to polski Guardiola? trochę powagi Zarząd - książkowy szwindel z grą na licencji Amiki Wronki, tak aby pozbyć się długów. Gratuluję pięknego szczerego tekstu.
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin