Nie ma gotowego przepisu na lidera, który będzie przewodził całej firmie. Jednak są cechy, które są niezbędne do umiejętnego kierowania zespołem czy marką. Więcej na ten temat możemy przeczytać w magazynie Brief.
Po pierwsze, wewnętrzne poczucie kontroli, czyli zdawanie się na siebie, a nie na los. Po drugie, duża pewność siebie. Po trzecie, umiejętność motywowania innych. Duże znaczenie odgrywa również inteligencja akademicka (umiejętności werbalne, liczbowe oraz zdolność logicznego myślenia), jak i emocjonalna. Jednak by zespół pracował efektywnie, potrzebny jest także odpowiedni styl zarządzania. Badacze wspominają o dwóch głównych typach liderów: transakcyjnych oraz transformacyjnych. W pierwszym przypadku przywódca nagradza za sukcesy i karze za niepowodzenia. „Badania dowiodły, że, choć w niektórych sytuacjach taki model postępowania jest pożądany, często może ograniczać prawdziwy potencjał i kreatywność zarówno pracowników, jak i liderów”- czytamy w Briefie. W drugim przypadku – lider skupia się na stymulacji intelektualnej, indywidualnym traktowaniu, inspirującym motywowaniu i wyidealizowanym wpływie przywódcy. Głównie wybór stylu zarządzania polega na decyzji, czy bardziej zależy nam na wynikach grupy, czy na postępach poszczególnych pracowników. (kg)


