czwartek, 18 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościLobbing coraz bardziej skomplikowany

Lobbing coraz bardziej skomplikowany

„W wyniku prowadzonych przez ponad półtora roku prac w nadzwyczajnej komisji, do rządowego projektu ustawy wprowadzono tak istotne zmiany, że w ich wyniku powstał zupełnie inny akt prawny” – temat polskiej ustawy lobbingowej po raz kolejny porusza Gazeta Prawna. Czytamy w niej, że nadzwyczajna komisja uznała, iż „oprócz działalności lobbingowej można byłoby prowadzić również zawodową działalność lobbingową (…) i wprowadziła obie definicje do tego projektu. (…) Komisja zaproponowała też odmienny niż rząd sposób uregulowania mechanizmów kontrolowania i prowadzenia lobbingu”. Podczas prac nad projektem komisja zapoznała się propozycjami posła Marka Zagórskiego oraz Stowarzyszenia Profesjonalnych Lobbystów w Polsce. Grzegorz Ziemniak, przewodniczący SPLP uważa jednak, że „najbardziej istotne zmiany zostały wprowadzone do projektu dopiero na kilku ostatnich posiedzeniach komisji, co spowodowało, że zawiera on sporo niedoróbek legislacyjnych”. W imieniu Stowarzyszenia postuluje on na łamach gazety, „aby zamiast uchwalać proponowany projekt ustawy, na początku przyszłej kadencji Sejmu przystąpić do opracowywania nowych przepisów, które uwzględniłyby zasady jawności i przejrzystości lobbingu obowiązujące w Parlamencie Europejskim, zaś sprawy dotyczące rejestrowania lobbystów wpisać do regulaminu Sejmu”. W GP przeczytamy również zaproponowaną przez komisję definicję działalności lobbingowej.


Cały artykuł z Gazety Prawnej

LOBBING. JAK UJAWNIĆ DZIAŁALNOŚĆ ZAWODOWĄ

Chęci nie zastąpią ustawy

Oprócz działalności lobbingowej można byłoby prowadzić również zawodową działalność lobbingową – uznała nadzwyczajna komisja sejmowa do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o działalności lobbingowej i wprowadziła obie definicje do tego projektu. Sejm zajmie się nim na rozpoczynającym się dziś posiedzeniu. Komisja zaproponowała też odmienny niż rząd sposób uregulowania mechanizmów kontrolowania i prowadzenia lobbingu.

W wyniku prowadzonych przez ponad półtora roku prac w nadzwyczajnej komisji, do rządowego projektu ustawy wprowadzono tak istotne zmiany, że w ich wyniku powstał zupełnie inny akt prawny. O tym, czy zostanie uchwalony, zadecydują posłowie na rozpoczynającym się dziś posiedzeniu Sejmu. Pracując nad projektem, komisja zapoznała się m.in. z propozycjami przedstawionymi w projekcie autorstwa posła Marka Zagórskiego (niezrzeszonego) oraz dotyczącymi rejestracji i obowiązków związanych z działalnością lobbingową, opracowanymi przez Stowarzyszenie Profesjonalnych Lobbystów w Polsce na podstawie regulacji obowiązujących w Parlamencie Europejskim. W projekcie pojawiły się dwie ważne definicje – działalności lobbingowej oraz zawodowej działalności lobbingowej i określono zarazem zasady jawności działalności lobbingowej.

Zasada ta miałaby polegać na tym, że Rada Ministrów przygotowywałaby co najmniej raz na 6 miesięcy program prac legislacyjnych nad projektami ustaw, a rząd, premier oraz ministrowie – programy prac legislacyjnych nad projektami rozporządzeń. Programy te miałyby być udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej. Każdy mógłby wówczas zgłosić na urzędowym formularzu swoje zainteresowanie pracami nad konkretnym projektem do organu odpowiedzialnego za jego opracowanie – wskazując przy tym, na rzecz jakiego podmiotu występuje, jaki interes zamierza chronić i o jakie rozwiązania prawne będzie zabiegać. Jawności prac nad projektami ustaw i rozporządzeń służyłaby też instytucja wysłuchania publicznego dotycząca konkretnych proponowanych aktów prawnych. Niestety, proponowane przepisy nie precyzują w sposób szczegółowy, na czym ona powinna polegać. Zwrócono na to uwagę również w ekspertyzie Biura Legislacyjnego Sejmu.

Czym będzie działalność lobbingowa

Działalnością lobbingową miałoby być każde działanie prowadzone metodami prawnie dozwolonymi, zmierzające do wywierania wpływu na organy władzy publicznej w procesie stanowienia prawa. Różniłaby się od niej zawodowa działalność lobbingową, tzn. zarobkowa, wykonywana – przez przedsiębiorcę albo przez osobę fizyczną niebędącą przedsiębiorcą na podstawie umowy cywilnoprawnej – po to, aby w procesie stanowienia prawa zostały uwzględnione interesy osób, na rzecz których byłaby prowadzona.


Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz



Grzegorz Ziemniak, przewodniczący Stowarzyszenia Profesjonalnych Lobbystów w Polsce

Stowarzyszenie Profesjonalnych Lobbystów w Polsce w wystosowanym wczoraj piśmie do marszałka Sejmu przedstawiło krytyczne uwagi na temat uregulowań zawartych w przedstawionym przez nadzwyczajną komisję projekcie ustawy o działalności lobbingowej. Najbardziej istotne zmiany zostały wprowadzone do projektu dopiero na kilku ostatnich posiedzeniach komisji, co spowodowało, że zawiera on sporo niedoróbek legislacyjnych. Niektóre propozycje uregulowań są wręcz nieprecyzyjne i mają jedynie charakter życzeniowy, więc wykonania ich w praktyce nie będzie można wyegzekwować – np. dotyczące obowiązku zapewnienia przez kierowników organów władzy publicznej lobbistom wpisanym do rejestru dostępu do swojego urzędu. Dlatego postulujemy, aby zamiast uchwalać proponowany projekt ustawy, na początku przyszłej kadencji Sejmu przystąpić do opracowywania nowych przepisów, które uwzględniłyby zasady jawności i przejrzystości lobbingu obowiązujące w Parlamencie Europejskim, zaś sprawy dotyczące rejestrowania lobbistów wpisać do regulaminu Sejmu.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj