Wybierz dowolny tekst i kliknij ikonę, aby posłuchać!
czwartek, 24 lipca, 2025
Strona głównaAktualnościLobbing do pilnej poprawki

Lobbing do pilnej poprawki

„Albo lobbingu w Polsce w ogó­le nie ma, albo ustawa o dzia­łalności lobbingowej w proce­sie stanowienia prawa jest kompletnie mar­twa – taki wniosek nasuwa się po lekturze informacji mi­nisterstw o działaniach zawo­dowych lobbystów” – pisze Ewa Ivanova w Dzienniku Gazecie Prawnej.

Dziennikarka przypomina, że resorty mają obowiązek każdego roku publikować takie informacje do końca lutego. „I co roku odnotowują co najwyżej po­jedyncze kontakty z lobby­stami” – zauważa. Potwierdzają to dane za ubiegły rok opublikowane już przez m.in. resort administracji i cyfryzacji – za­wodowi lobbyści podejmowa­li tu działania zaledwie dwa razy. „Te dwa przypadki to i tak 200 proc. więcej niż rok wcześniej (w 2011 r. MAiC odnotował zero działań lobbystycznych)” – punktuje Ivanova.

„Są takie resorty, które piszą co roku w sprawozda­niach, że nie zaobserwowały aktywności lobbystów. Czy to oznacza, że nie było kontak­tów z lobbystami? Zapewne nie. To oznacza tylko tyle, że żaden zarejestrowany lob­bysta nie kontaktował się z urzędnikami. Kontaktów z nieformalnymi lobbysta­mi nikt nie odnotowuje, bo nie ma takiego obowiązku” – wskazuje Grażyna Kopińska z Programu Przeciw Korupcji Fundacji Batorego. Jak czytamy w gazecie, ciągle brakuje jednolitych reguł kontaktów urzędnik – lobbysta, a resorty na własną rękę starają się usystematyzować te zasady. Kodeks dobrych praktyk opracował np. MAiC. Zaleca on, aby spotkania z osobami, które mogą wywierać wpływ, odbywały się w obecności mi­nimum dwóch osób ze strony ministerstwa. Po spotkaniu powinna powstać natomiast notatka. Należy rozważyć nagranie spotkania, a umawiać się tylko po pisemnym wnio­sku. Jakie jest efekt? Urzędnicy unikają takich kontaktów… bo wiążą się z dodatkowymi obowiązkami. (es)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Wybierz i posłuchaj