.

 

Marketing mobilny w strategiach public relations, cz. II

dodano: 
22.11.2013
komentarzy: 
0

O nadejściu „ery mobile” można czytać w niemal wszystkich mediach branżowych mniej więcej od lat trzech. Zaklinanie rzeczywistości z roku na rok nie udawało się, ale kiedy w roku 2013 po raz kolejny nieśmiało zapowiadano rozkwit marketingu mobilnego, wielu nie dowierzało, choćby z powodu kryzysu i raczej ograniczania budżetów PR’owych, niźli adaptowania rozwiązań nowych, innowacyjnych. A tymczasem – mimochodem - mobile marketing wdarł się do świadomości odbiorców i marek, stając się ważnym elementem strategii marketingowych i public relations. Oto nastała tak długo oczekiwana era marketingu mobilnego.

Poniżej kontynuacja tekstu Barłomieja Juszczyka wraz z kolejnymi przykładami kampanii mobile marketingowych:

Inny, wspaniale nagłośniony przez media przykład to INOA ColourCapture- aplikacja, która stworzona została dla mieszkańców, a raczej mieszkanek Wielkiej Brytanii i Irlandii. Celem aplikacji było skłonienie klientek to odwiedzin salonów fryzjerskich i wypróbowanie nowych farb INOA, L’Oréal Professionnel.  Cała kampania przebiegała w formie zabawy – wymagała bowiem od klientek złapania/uchwycenia wirtualnych baniek, które zlokalizowane były przy salonach uczestniczących w kampanii – należało więc dotrzeć do konkretnego salonu i posługując się aplikacją złapać jedną z kolorowych baniek. Ci, którym się to udało mogli wygrać koloryzację włosów w wybranym salonie lub próbki produktów (szampon, maskę i odżywkę). Film z wizualizacją akcji: link

Źródło

Kluczem zawsze jest integracja z innymi narzędziami. Pepsi w swojej kampanii „Live for Now” stworzyło platformę PEPSI PULSE, do której stworzona została także aplikacja mobilna. Kampania od początku była multikanałowa, gdyż obok platformy internetowej, mamy tu też świetne wykorzystanie Twittera – zdjęcia z hashtagiem #livefornow, adaptowania aplikacji mobilnej, a ostatecznie - solidnego public relations wokół całej akcji.

Źródło

Z kolei Red Bull, by wypromować swoje trzy nowe smaki stworzył aplikację, w której można posłuchać radia, jego charakter zależy od smaku, który się wybierze. Świetny przykład content marketingu w budowaniu wizerunku firmy.

Źródło

IBM natomiast stworzył aplikację dla kibiców tenisowych turnieju na kortach Wimbledonu. Aplikacja ta umożliwiała uczestnikom, którzy przebywali na jednym z kortów śledzenie pozostałych rozgrywek na bieżąco. Użytkownicy mogli na żywo, korzystając z widoku kamery, sprawdzić informacje na temat kolejek, odnaleźć stoiska z jedzeniem oraz inne udogodnienia w zależności od tego, w jakim miejscu aktualnie się znajdowali. Aplikacja promowana była przez organizatorów i media, a jako przydatna – rozchodziła się również wirusowo wśród samych kibiców.

Źródło

Pamiętać trzeba, że działania mobilne powinny obligatoryjnie – nawet jeśli nie być na siłę włączane – to rozważane w strategiach public relations. Pozwalają na uzyskanie zwielokrotnionych efektów wizerunkowych i komunikacyjnych, a wspierając inne działania i będąc z nimi powiązanymi - zwielokrotniają korzyści. I nie są – jeszcze – drogie. Drogimi staną się, gdy powszechne ich wykorzystanie stanie się przyczyną wymyślania coraz bardziej angażujących, rozbudowanych i kreatywnych pomysłów, by móc się wyróżnić.

Kilka rad zatem, które muszą być brane pod uwagę w procesie włączania (a czego to każdego z nas) elementów mobile marketingu do strategii public relations.

  1. Nie traktuj mobile marketingu jako narzędzia odrębnego od bieżących działań public relations – nic bardziej mylnego. Wpisz je w bieżącą pracę i to mobile podporządkuj swojemu PR’owi, a nie odwrotnie.
  2. Podejdź do tematu mobile kreatywnie, ale rozsądnie. W Polsce kojarzmy marketing tego rodzaju głównie z aplikacjami, a tymczasem możliwości jest mnóstwo. Opowiem o nich w trakcie naszego szkolenia.
  3. Nie zaczynaj procesu kreowania rozwiązań mobile w swojej strategii od pomysłu na aplikację, rozwiązanie, czy formę reklamy – zacznij od analizy własnej strategii PR’owej; oceń gdzie elementy mobilne mogą rozszerzyć kanały dotarcia, czy zadziałać synergicznie z innymi.
  4. Szukaj korzystnych benchmarków – ale pytaj o twarde dane efektywności wprowadzanych rozwiązań.
  5. Nie zwlekaj zbyt długo – oto idealny czas na wyróżnienie się w działalności mobilnej, która nie jest zbyt popularna w naszym kraju. Jeszcze. Dziś, jutro – Twój PR zyska na tym podwójnie. Pojutrze już… niekoniecznie.

Po inne równie interesujące case study, głównie z mało opisywanych w Polsce kampanii zagranicznych, warsztatową wspólną pracę i niepublikowane wyniki ciekawych kampanii mobilnych, zapraszam serdecznie na szkolenie.

Bartłomiej Juszczyk

"Mobile marketing w strategiach Public Relations. 50 case'ów, które na zawsze zmienią PR Twojej firmy"

28 listopada w Warszawie.

ZAPRASZAMY!

Poznaj program szkolenia.

Zapisz się!

Bartłomiej Juszczyk jest wykładowcą Akademii PRoto - www.akademiaproto.pl

Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.

W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.

Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.

W ofercie Akademii mamy także szkolenia "szyte na miarę" – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne

 

 

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin