MARQA 2006
Znamy już wyniki rankingu MARQA 2006 przeprowadzonego przez Rzeczpospolitą przy współpracy z Ernst&Young. W tegorocznej, trzeciej już, edycji wzięło udział 250 firm. Jak powiedział minister skarbu Wojciech Jasiński „(…) w czołówce rankingu Rzeczpospolitej znalazły się marki, do których umocnienia przyczyniły się także działania rządu, co dowodzi, że piękne jest nie tylko to, co prywatne, ale także to, co prywatne nie jest”.
Ranking pokazuje 90 przykładów wzrostu marki i 62 przykłady jej spadku. Łączna wartość 250 najcenniejszych polskich marek wynosi 34 miliardy złotych. Dyplomy dla trzech najcenniejszych polskich marek odebrali Igor Chalupec, prezes PKN Orlen, Witold Pasek z PZU oraz Marek Hancke z TP. Najmocniejsze marki Polski to firmy z kategorii: spożywcza - E. Wedel, napoje i używki - Żywiec Zdrój, niespożywcze - Apart, telekomunikacja i usługi - TVN, a także finanse - PKO.
Większość obecnie bardzo znanych polskich marek, które wypracowały sobie silną pozycję w kraju, próbuje zaistnieć za granicą. Jeszcze w latach 90., wchodząc na rynek, zadbały one o to, by ich nazwy były obco brzmiące, co niewątpliwie może ułatwić im dziś sukces w innych krajach świata. Jak piszą autorzy artykułu „(…) na razie za granicą polskie wyroby kupują przede wszystkim rodacy. Jednak firmy wierzą, że z czasem po ich produkty sięgną także lokalni konsumenci”. (jk)