Miasta badają rozpoznawalność, ale nie zawsze ujawniają dane

dodano: 
14.08.2015
komentarzy: 
0

Czy miasta badają rozpoznawalność swoich marek i skuteczność swoich działań promocyjnych? – przeanalizował portal marketingmiejscacom.pl.

Okazuje się, że największe miasta przeprowadzają pewnego typu badania, jednak nie wszystkie ujawniają konkretne dane. Marketingmiejsca.com.pl opublikował informacje z Białegostoku, Bydgoszczy, Gdańska, Gdyni, Grudziądza, Krakowa, Lubina, Łodzi, Olsztyna, Poznania, Rzeszowa, Warszawy oraz Wrocławia.

Jak czytamy o Białymstoku, wizerunek miasta „nie jest mocno wykrystalizowany”. Oceniane jest ono raczej neutralnie, a określenia, które w najmniejszym stopniu je charakteryzują to „o dogodnym położeniu geograficznym”, „miasto ludzi młodych” i „nowoczesne”.

Bydgoszcz z kolei nie prowadzi badań dotyczących marki miasta. Przeprowadza natomiast badanie ruchu turystycznego. Od trzech lat, regularnie co roku samorząd zamawia badania potrzeb, postaw i opinii mieszkańców.

W przypadku Grudziądza dotychczasowe działania promocyjne nie były prowadzone według jednego, nadrzędnego planu. W związku z tym ogłoszono przetarg i do opracowania strategii promocji marki oraz identyfikacji wizualnej Grudziądza wybrano konsorcjum Brand Nature Access i Profile. Jak czytamy, celem działań jest przede wszystkim zmiana postrzegania Grudziądza przez samych mieszkańców.

Kraków z kolei przeprowadził badanie ruchu turystycznego w 2014 roku. Jak podaje, liczba turystów stale rośnie: w 2005 roku wynosiła ona 7 100 000, a w 2014 – 9 900 000. W Lublinie najnowsze badanie jest w trakcie realizacji. Jak czytamy, analizy z lat 2007 i 2010 pokazują, że w zakresie spontanicznej znajomości miasta nie zaszły większe zmiany, jednak w gronie miast atrakcyjnie turystycznych Lublin awansował z 20 na 12 pozycję. Wzrosły też skłonność do polecenia Lublina jako celu turystycznego oraz ocena atrakcyjności Lublina na tle innych miast wśród osób odwiedzających.

Łódź planuje badanie skuteczności wdrażania Strategii Marki Łódź. Badania mają być zrealizowane wśród mieszkańców Łodzi, województwa łódzkiego, Polski, turystów oraz przedsiębiorców z sektora kreatywnego.

Gdynia nie zlecała tego typu badań w ostatnim czasie. Również Olsztyn podaje, że ze względów finansowych nie prowadzi badań na szerszą skalę, a jedynie wewnętrznie, we własnym zakresie. Ostatnie kompleksowe dane pochodzą z 2008 roku. Dotąd badań rozpoznawalności marki nie prowadził też Wrocław, bo – jak czytamy – miasto pracowało dopiero nad budową marki. Ma jednak w planach takie badania.

Systematyczne badania przeprowadza Gdańsk. Miasto co kilka lat prowadzi międzynarodowe programy badawcze dotyczące marki Gdańsk. Ostatnio taki program zrealizowano w 2013 roku w Polsce, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Szwecji i Kaliningradzie. Jak czytamy, jego wyniki wyraźnie wskazują, że rozpoznawalność marki Gdańsk wzrasta.  Zmiany wizerunkowe przez coroczne badania trackingowe bada Poznań. Miasto porównuje wskaźniki strategiczne na przestrzeni lat dla każdej grupy docelowej i opracowuje raporty opisujące wyniki roczne oraz wyniki rok do roku. Regularne badania prowadzi także Warszawa. Stolica analizuje zarówno rozpoznawalność wizualną Warszawy, jak i postrzeganie miasta wśród obcokrajowców – skojarzenia z Warszawą, wizerunek i potencjał turystyczny.

Rzeszów w 2012 roku przygotował raport z badań sondażowych, dotyczących strategii miasta. Na Uniwersytecie Rzeszowskim zbadano z kolei studencki punkt widzenia na miasto. W 2013 roku opracowano aktualizację Strategii Marki Rzeszowa oraz Programu Promocji Miasta Rzeszowa na lata 2014-2020. W tym celu przeprowadzono badania ilościowe CAWI/PAPI, zogniskowane wywiady grupowe FGI, wywiady delfickie z udziałem ekspertów oraz wywiady pogłębione – czytamy. (mb)

Źródło:

marketingmiejsca.com.pl, Czy miasta badają efektywność podejmowanych przez siebie działań marketingowych?, Robert Stępowski, 11.08.2015
komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin