Najbardziej opiniotwórcze media kwietnia. Zmiany w czołówce

dodano: 
11.05.2022
komentarzy: 
0

Najbardziej opiniotwórczym medium kwietnia 2022 roku jest RMF FM – wynika z raportu Instytutu Monitorowania Mediów. Inne redakcje powoływały się na tę stację prawie 1,8 tys. razy. Na drugim miejscu znalazł się dziennik Rzeczpospolita, do którego inne tytuły odwołały się 1,7 tys. razy, natomiast podium zamyka Onet również z liczbą 1,7 tys. cytowań. Wzrost o dwie pozycje i tym samym powrót do rankingu ogólnego zyskuje TVP Info, które odnotowało 622 odniesienia.

W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów mediowych w Polsce niezmiennie największy udział ma prasa (33 proc.), reprezentowana przez Rzeczpospolitą, Dziennik Gazetę Prawną, Fakt, Gazetę Wyborczą oraz Super Express. W kwietniu IMM odnotował znaczny wzrost udziału telewizji w rankingu ogólnym (27 proc.) – TVN24, Polsat News, TVN oraz TVP Info. Po 20 proc. mają portale internetowe w kolejności Onet, Wirtualna Polska i Interia oraz radio – RMF FM, Polskie Radio 24 oraz Radio Plus.

RMF FM powraca na miejsce lidera rankingu

W kwietniu 2022 roku pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów zajmuje RMF FM, cytowane przez krajowych dziennikarzy prawie 1,8 tys. razy. Na drugim miejscu znalazła się Rzeczpospolita, która w artykułach pozostałych redakcji pojawiła się ponad 1,7 tys. razy, natomiast podium zamyka mający zaledwie o dwa cytowania mniej Onet. Aż o cztery pozycje awansowały Dziennik Gazeta Prawna oraz Fakt, zajmując w rankingu kolejno siódme oraz ósme miejsce. W TOP 15 znalazła się także telewizja TVP Info, która znaczący wzrost odwołań w innych mediach zarejestrowała w drugiej połowie miesiąca. Na antenie pojawił się między innymi wywiad z minister rodziny i polityki społecznej Marleną Maciąg, która poinformowała o rekordowej waloryzacji płacy minimalnej planowanej na 2023 rok.

Na podium zestawienia prasy awansują Dziennik Gazeta Prawna oraz Fakt

Liderem wśród tytułów prasowych podobnie do poprzednich miesięcy pozostaje Rzeczpospolita, która w kwietniu opublikowała między innymi sondaż na temat źródła wsparcia finansowego dla uchodźców z Ukrainy. Drugie miejsce z wynikiem ponad 1 tys. cytowań zajmuje Dziennik Gazeta Prawna, a podium zamyka Fakt, na którego informacje inne redakcje w kraju powoływały się 992 razy. Awans o pięć pozycji oraz wejście do zestawienia prasy zanotował tygodnik „Sieci”, który w kwietniu opublikował wywiad z wicepremierem Jarosławem Kaczyńskim dotyczący między innymi wątków katastrofy smoleńskiej oraz propozycji misji pokojowej NATO w Ukrainie.

TVN24 liderem stacji telewizyjnych

Na pierwsze miejsce w kategorii najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych powraca TVN24 z wynikiem 1,1 tys. powołań. Na antenie wyemitowano między innymi wywiad z ministrem zdrowia Adamem Niedzielskim, który poinformował o prowadzonych rozmowach w sprawie wstrzymania dostaw szczepionek przeciw COVID-19 ze względu na znaczny spadek zapotrzebowania oraz nowe wydatki związane z pomocą dla uchodźców z Ukrainy. Drugie miejsce w rankingu zajmuje Polsat News cytowany przez innych dziennikarzy 813 razy, natomiast podium podobnie jak w zeszłym miesiącu zamyka TVN z liczbą 661 wzmianek w innych tytułach. Awans w rankingu stacji telewizyjnych zanotowały Canal+ (279 wzmianek) oraz Polsat Sport (117 cytowań).

RMF FM ponownie na prowadzeniu wśród stacji radiowych, na podium Polskie Radio 24

Liderem najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych niezmiennie pozostaje RMF FM z wynikiem prawie 1,8 tys. cytowań w innych mediach. Na miejsce drugie w rankingu awans odnotowuje Polskie Radio 24 z liczbą 695 powołań. Na antenie radia wyemitowano między innymi wywiad z byłym ministrem obrony narodowej Antonim Macierewiczem, który zapowiedział raport badający przyczyny katastrofy smoleńskiej. Podium kwietniowego zestawienia, podobnie jak w poprzednim miesiącu, zamyka Radio Plus (617 cytowań). Awans o cztery miejsca i tym samym wejście do TOP 10 odnotowało Radio Wrocław (127 wzmianek).

Onet, Wirtualna Polska i Interia na prowadzeniu

Pierwsze miejsce w rankingu portali internetowych utrzymuje Onet, na którego informacje dziennikarze innych tytułów mediowych powoływali się w kwietniu 1,7 tys. razy. Portal informował między innymi o wstrzymaniu dostaw rosyjskiego gazu do Polski oraz zebraniu się sztabu kryzysowego w Ministerstwie Klimatu. Na drugim miejscu znalazła się Wirtualna Polska z wynikiem prawie 1,5  tys. powołań. Podium jak dotychczas zamyka Interia, tym razem z liczbą 1,2 tys. cytowań. Awanse w zestawieniu portali w kwietniu odnotowały Plejada oraz wPolityce.

„Sieci” awansuje na pierwsze miejsce wśród tygodników i dwutygodników

W kwietniu pierwsze miejsce w rankingu tygodników i dwutygodników zajmuje „Sieci”. Na łamach gazety ukazał się wywiad z Jarosławem Kaczyńskim. Dzięki publikacji tygodnik awansował o trzy pozycje oraz zdobył tytuł lidera w rankingu. Na drugim miejscu ponownie znajduje się „Viva” z liczbą 316 cytowań. Awans o dwie pozycje oraz trzecie miejsce w zestawieniu zanotował dwutygodnik „Do Rzeczy” (202 wzmianki), który we współpracy z firmą Estymator przeprowadził i opublikował sondaż poparcia w wyborach parlamentarnych dla wszystkich partii obecnych w polskim Sejmie.

„Forbes” utrzymuje pozycję lidera w zestawieniu miesięczników i dwumiesięczników

„Forbes” z wynikiem 216 cytowań utrzymuje pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników. Na drugie miejsce w rankingu awansował „Press” z liczbą 85 powołań, natomiast podium zamyka „Twój Styl” wzmiankowany 65 razy. W zestawieniu podobnie jak w poprzednim miesiącu pojawił się magazyn „Perspektywy” (51). Awans o dwie pozycje zanotował także miesięcznik „Zwierciadło” (50 cytowań), który zajął w kwietniowym zestawieniu piąte miejsce.

Rzeczpospolita liderem prasy o ekonomiczno–biznesowej

Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym niezmiennie utrzymuje się Rzeczpospolita. Drugie miejsce ponownie zajmuje Dziennik Gazeta Prawna, na który inne redakcje w kraju powoływały się między innymi za sprawą rankingu przeprowadzonego przez gazetę we współpracy ze stacją RMF FM. Sondaż dotyczył opinii Polaków na temat rezygnacji zakupu węgla, ropy i gazu z Rosji, nawet jeśli oznaczałoby to wyższe rachunki. Podium rankingu tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym zamyka Puls Biznesu.

TOP 5 najbardziej opiniotwórczych portali o profilu biznesowym w kwietniu podobnie do poprzednich miesięcy tworzą Money, Business Insider Polska, Bankier, 300gospodarka i Wnp.

Radio Wrocław na czele mediów regionalnych

Z awansem o trzy miejsca na pozycję lidera mediów regionalnych powraca Radio Wrocław, na które pozostałe media powoływały się 127 razy. W kwietniu stacja zaprosiła do swojego programu „Rozmowy Dnia” ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka, który opowiedział o organizacji miejsc pracy w polskich szkołach dla nauczycieli z Ukrainy. Na drugim miejscu, także ze wzrostem o trzy miejsca w rankingu, uplasowała się Gazeta Krakowska. Pozostałe redakcje w kwietniu powoływały się na to medium 84 razy. Zaledwie kilka cytowań mniej odnotowało Radio Poznań, które zamyka podium. Czwarte miejsce ex aequo zajmują Radio Gdańsk oraz Radio Szczecin (po 68 wzmianek). W zestawieniu znalazł się także Dziennik Wschodni, który w kwietniu był cytowany przez inne redakcje 54 razy.

Ringier Axel Springer na pierwszym miejscu w rankingu wydawnictw

W kwietniu pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw zajmuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje były cytowane przez dziennikarzy innych tytułów prawie 4,2 tys. razy. Do spółki należą między innymi takie media jak Onet, Fakt czy Plejada. Na drugim miejscu znalazła się Telewizja Polsat, której redakcje łącznie pojawiły się 2,5 tys. razy w artykułach innych mediów. Wśród tytułów wydawnictwa znajdują się Polsat, Polsat News a także Interia. Podium zamyka grupa Wirtualna Polska Media, mająca zaledwie o kilkanaście cytowań mniej. Wydawnictwo reprezentują między innymi Wirtualna Polska, Pudelek oraz Money. W rankingu znalazły się także takie grupy jak Bauer Media Group, TVN Grupa Discovery, Polskie Radio, Gremi Media, Agora, Telewizja Polska oraz Eurozet.

PEŁNY RAPORT NA STRONIE

O badaniu:

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 27 404 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-30 kwietnia 2022 roku.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin