Najbardziej opiniotwórcze media marca 2021: zmiana na pozycji lidera

dodano: 
08.04.2021
komentarzy: 
0

Stacja radiowa RMF FM w marcu 2021 roku cytowana była ponad 5 tys. razy, tym samym znalazła się na czele głównego rankingu „Najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce”. Tuż za nią uplasował się portal Onet.pl z wynikiem 4,6 tys. powołań w innych mediach, natomiast podium zamyka Gazeta Wyborcza, do której odwoływano się 4 tys. razy. W pierwszej piątce znajdują się również dziennik Rzeczpospolita oraz telewizja TVN24 – podaje Instytut Monitorowania Mediów.

W głównym rankingu ukazującym 15 najczęściej cytowanych mediów znalazły się 4 portale internetowe, 4 stacje radiowe, 2 telewizyjne oraz 5 tytułów prasowych. Ze wzrostem o jedną pozycję w zestawieniu ogólnym, plasując się tym samym na pierwszym miejscu najbardziej opiniotwórczych mediów marca 2021, znalazła się stacja RMF FM. Redakcja m.in. informowała o możliwościach otwarcia sektora gastronomii, do których później odnosił się sam minister zdrowia Adam Niedzielski. Na antenie mówiono również o wzmocnieniu obostrzeń dotyczących handlu w okresie świątecznym i wprowadzeniu ograniczeń terytorialnych w związku z zapisami na szczepienia przeciw COVID-19. Do wzrostu cytowań stacji przyczynił się także przeprowadzony we współpracy z Dziennikiem Gazetą Prawną sondaż „United Surveys”, badający m.in. nastroje i nastawienie Polaków do planowanego lockdownu.

O jedno oczko wyżej w stosunku do lutego 2021 uplasowała się Gazeta Wyborcza, która kontynuowała dziennikarskie śledztwo w sprawie prezesa PKN Orlen Daniela Obajtka. Taki sam wzrost w rankingu zanotowano dla kilku tytułów. Dziennik Gazeta Prawna cytowano częściej za sprawą komentarza szefa Kancelarii Premiera Michała Dworczyka, który zapowiedział uruchomienie rejestracji dla wszystkich zainteresowanych szczepieniem przeciwko koronawirusowi Sars-Cov-2. Na łamach Super Expressu opublikowano sondaż Pollster dotyczący nastawienia Polaków do wypłaty 14. emerytury. Portal Interia.pl opublikował nieoficjalne informacje dotyczące otrzymania przez Daniela Obajtka ochrony za zgodą rady nadzorczej Orlenu. Komentarza dla Faktu udzielił Wojciech Andrusiewicz, rzecznik Ministerstwa Zdrowia, apelując jednocześnie o ostrożność w wyborze testów badających obecność w organizmie koronawirusa wywołującego COVID-19.

Aż o pięć pozycji wyżej w stosunku do ubiegłego miesiąca uplasowało się Radio Plus, w którym minister zdrowia Adam Niedzielski przyznał, że w przyszłości możliwe jest wprowadzenie szczepień przeciwko COVID-19 dla dzieci. Cztery oczka wyżej natomiast znalazł się Program 24 Polskiego Radia, gdzie prezes PKN Orlen Daniel Obajtek komentował jawność informacji dotyczących jego majątku. Z szóstego miejsca na czwarte wskoczył tytuł Rzeczpospolita, gdzie prof. Andrzej Horban, doradca premiera ds. walki z COVID-19, wyraził opinię, że w Polsce powinna obowiązywać godzina policyjna. O dwa miejsca w rankingu wzrosła również pozycja portalu Money.pl, m.in. za sprawą doniesień o rezygnacji produkcji plastikowych klocków przez firmę Lego.

Tytuły prasowe

Drugi miesiąc z rzędu miejsce pierwsze w tej kategorii zajęła Gazeta Wyborcza, na którą powoływano się w marcu ponad 4 tys. razy. Pozycję drugą zajęła Rzeczpospolita (3,4 tys. cytowań), a trzecią Dziennik Gazeta Prawna (2,2 tys. wzmianek). O dziesięć oczek wyżej w rankingu znalazł się magazyn „Sieci”, gdzie prezes Narodowego Banku Polskiego Adam Glapiński zapowiedział, że będzie ubiegał się o kolejną kadencję szefa banku centralnego. O dwa miejsca wyżej uplasował się natomiast tytuł „Do Rzeczy”, któremu wywiadu udzielił minister zdrowia Adam Niedzielski.

Telewizja

Podium w kategorii zajęły kolejno TVN 24 (3 tys. wzmianek), Polsat News (2,5 tys. cytowań) oraz TVP Info (1,1 tys. powołań). Na pozycji piątej, ze wzrostem o jedną pozycję w kategorii, uplasowała się stacja TVP Sport, gdzie trener reprezentacji narodowej Paulo Sousa udzielał komentarza po meczu Polska – Węgry. O dwa miejsca wyżej w rankingu znalazły się również Telewizja Trwam, gdzie o trzeciej fali pandemii w Polsce mówił Adam Niedzielski, jak również Polsat, któremu komentarza dotyczącego przewidywanych obostrzeń udzielił prof. Andrzej Horban.

Radio

Najbardziej opiniotwórczą stacją radiową w Polsce w marcu jest RMF FM, a na podium znalazły się również Radio Zet (1,5 tys.) oraz Radio Plus (1,2 tys. cytowania). Wzrost zanotowały również Program 24 Polskiego Radia, a także Radiowa Trójka, gdzie o szczepionkach przeciwko COVID-19 wypowiadał się wiceminister zdrowia Waldemar Kraska. Do rankingu zakwalifikowało się również Radio Gdańsk w wyniku doniesień o tragicznej śmierci noworodka znalezionego na wysypisku śmieci.

Portale internetowe

Niezmiennym liderem kategorii pozostaje Onet.pl, cytowany w marcu 4,6 tys. razy. Kolejno w rankingu uplasowały się również serwisy Wp.pl i Interia.pl. O jedno miejsce wyżej w rankingu znalazła się Gazeta.pl, gdzie przytaczano wypowiedź marszałka Sejmu Ryszarda Terleckiego, dotyczącą programu gospodarczego „Nowy Ład”. Do kategorii, ze wzrostem o dwie pozycje w stosunku do lutego, zakwalifikował się również portal Pudelek.pl, który donosił o problemach w związku małżeństwa Zamachowskich.

Tygodniki i dwutygodniki

Miejsce pierwsze w rankingu, ze wzrostem aż o pięć pozycji, zajął tytuł „Sieci”, który cytowany był 507 razy. Za nim uplasowało się „Do Rzeczy” (450 wzmianek) i „Newsweek” (274 cytowania).

Miesięczniki i dwumiesięczniki

Pierwsze miejsce rankingu zajmuje magazyn „Forbes”, cytowany łącznie 621 razy. Kolejno drugą i trzecią pozycję, ze wzrostami o jedną pozycję w kategorii zajęły tytuły: „Press”, w którym komentarza o wyroku naruszenia dóbr osobistych Kamila Durczoka udzielił Marcin Dzierżanowski, oraz „Twój Styl”, gdzie ukazał się wywiad z aktorką Agnieszką Więdłochą. Na miejscu czwartym, ze wzrostem o dwie pozycje w kategorii, znalazł się magazyn „Elle”, któremu o swoim życiu prywatnym i zawodowym opowiadał aktor Piotr Adamczyk.

Media ekonomiczne i biznesowe

Najbardziej opiniotwórczymi tytułami prasowymi o profilu ekonomiczno–biznesowym niezmiennie pozostają Rzeczpospolita, Dziennik Gazeta Prawna oraz „Forbes”. Wśród portali internetowych najczęściej cytowano natomiast Money.pl, Businessinsidder.com.pl oraz Bankier.pl.

Media regionalne

Już trzeci miesiąc z rzędu najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym w Polsce pozostaje Radio Wrocław, które w marcu cytowane było 160 razy. Z kolei miejsce drugie ze wzrostem o jedno oczko w rankingu zajęło Radio Kraków. Na antenie stacji informowano o otwarciu tymczasowego szpitala na terenie hali Expo. Do rankingu zakwalifikowało się również Radio Gdańsk oraz Głos Wielkopolski.

PEŁNY RAPORT NA STRONIE

O badaniu:

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 56 125 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji, oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; serwisów internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 marca 2021 roku.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin