sobota, 13 grudnia, 2025

Neutralna Polska

Z listopadowego raportu IMM „Zagraniczne telewizje o Polsce” wynika, że zachodnie media prezentowały Polskę neutralnie. Odnotowano 1 materiał negatywny i 3 pozytywne. Doniesienia zachodnich telewizji koncentrowały się na tragedii, jaka wydarzyła się w kopalni Halemba w Rudzie Śląskiej – tego tematu dotyczyła ponad jedna trzecia wszystkim wyemitowanych w listopadzie materiałów.
Zainteresowanie zagranicznych mediów przyciągneły również: polskie weto w sprawie rozpoczęcia negocjacji UE z Rosją oraz wybory samorządowe w Polsce i zwycięstwo Hanny Gronkiewicz-Waltz w wyborach na prezydenta Warszawy. Najczęściej o Polsce informowała w listopadzie ZDF, deklasując EuroNews, dotychczasowego lidera wśród stacji najczęściej mówiących o naszym kraju. ZDF wyemitowała jedyny w całym raporcie materiał o wydźwięku negatywnym. Dotyczył on problemów z resocjalizacją trudnej młodzieży niemieckiej w Polsce.
Pozytywne przekazy pojawiły się w telewizjach ZDF i TV5. Pierwsza z nich wyemitowała program o polskim uzdrowisku „Chrobry” w Kamieniu Pomorskim oraz reportaż o polskiej opiekunce starszej osoby. TV5 natomiast nadała przekrojowy reportaż o współczesnej Polsce. Interesująca jest widoczna zmiana w podejściu ZDF, publicznego nadawcy niemieckiego, do prezentowania Polski. Od czasu wizyty premiera J. Kaczyńskiego w Niemczech stacja ta nadała więcej materiałów o naszym kraju, Polakach i zwykłych problemach. W listopadzie niemieccy widzowie obejrzeli zarówno doniesienia o narodzinach pięcioraczków w Poznaniu, polskim sanatorium w Kamieniu Pomorskim, które cieszy się popularnością wśród niemieckich emerytów, jak i reportaże o rafinerii Możejki i zagrożeniach wynikających z niepewności dostaw energetycznych.
W listopadzie br. na antenie zagranicznych stacji telewizyjnych ukazało się 231 przekazów odnoszących się do Polski lub Polaków. Na porzeby raportu „Zagraniczne telewizje o Polsce” IMM analizował anglojęzyczne telewizje EuroNews, CNN, BBC World, niemieckie ARD i ZDF oraz francuską TV5. Przekazy w całości poświęcone naszemu krajowi stanowiły 21 procent wszystkich monitorowanych materiałów. Wzmianki o Polsce lub Polakach pojawiły się w 19 procentach materiałów. „Zagraniczne telewizje o Polsce” to comiesięczny raport Instytutu Monitorowania Mediów publikowany od sierpnia 2006 r. Na potrzeby analizy IMM monitoruje, pod kątem wizerunku Polski, 24 godziny na dobę stacje CNN, EuroNews, BBC World, ARD, ZDF oraz TV5. Raport listopadowy w pełnej wersji jest dostępny na stronie Instytutu Monitorowania Mediów. (kk)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Poprzedni artykuł
Następny artykuł