Na czym polega fenomen mediów społecznościowych? Jak ożywić Facebooka i zwiększyć zaangażowanie internautów? I dlaczego NGO potrzebują social mediów? – o tym dyskutowano podczas konferencji „Social Media w służbie organizacji pozarządowych” w Poznaniu.
Konferencja odbyła się 22 kwietnia 2013 w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu. Organizatorem była Fundacja Kształcenia Ustawicznego Peritia.
Spotkanie rozpoczął się panel „Na czym polega fenomen mediów społecznościowych”, prowadzony przez Magdalenę Pikutowską z agencji reklamowej Borbis Media. Pikutowska sklasyfikowała social media i podała przykłady działających i popularnych serwisów każdego typu. Wymieniła również typowe błędy, jakie często zdarza się nam popełniać: brak pomysłu na komunikację, założenie profilu zamiast fanpage’a, umieszczanie za dużej liczby wpisów, „żebrolajki”, czyli wpisy nie związane z działalności organizacji. Stwierdziła również, że konkursy nie sprawdzają się w przypadku organizacji NGO.
Kolejnym tematem poruszonym podczas konferencji był problem ożywienia Facebooka i sposoby na zwiększenie zaangażowania internatów. W pierwszej części panelu pod hasłem „Social media potrzebują NGO” przedstawione zostały korzyści z prowadzenia działań w social mediach dla organizacji NGO, podano też dwa przykłady skutecznych metod angażowania fanów przez organizację Big Brothers Big Sisters oraz American Field Service. Uczestnicy zapoznali się również ze sposobami na zaplanowanie działań na Facebooku oraz zgromadzenie odpowiedniej liczby jakościowych i angażujących treści do publikacji na fanpage’u.
Druga część spotkania była poświęcona darmowemu kreatorowi Zakładka Polishwords służącemu rozbudowywaniu fanpage’a organizacji NGO o dodatkowe zakładki ułatwiające organizowanie informacji dla wolontariuszy, sponsorów i fanów. Zastosowanie zakładek omówiono m.in. na przykładzie jednego z lepszych debiutów roku 2012 wśród instytucji publicznych, czyli fanpage’u strefy edukacyjnej IPN. Ponadto krótko omówiono cele organizacji konkursów na Facebooku przez organizacje pozarządowe.
Z prezentacją „Co wolno w sieci – prawo własności, prawo autorskie i inne” wystąpił z kolei prawnik i aplikant adwokacki Sławomir Perdoch, który wprowadził uczestników w pojęcia i ustawy związane z prawem autorskim, ochroną wizerunku oraz przybliżył praktykę tego prawa na konkretnych przykładach rozstrzygnięć sądowych. Natomiast Tomasz Smykowski zachęcał zgromadzonych do udziału w warsztatach „Praktyczne wykorzystanie Facebooka w marketingu i reklamie”, które odbędą się 10 maja w Warszawie. (es)
Kompletną relację (na żywo) z konferencji można znaleźć na fanpage’u Peritii.


