Nowa jakość w relacjach NGO-biznes

dodano: 
11.05.2012
komentarzy: 
0

„NGO-sy zrozumiały, że w osiągnięciu poszczególnych celów bardziej przydatna jest współpraca niż konfrontacja” – tak nowy trend w relacjach na linii NGO-biznes opisał w Financial Times Louise Lucas.

Według autora tekstu coraz więcej jest w świecie przykładów na harmonijną współpracę NGO-sów z biznesem, jak choćby ten, że rolnicy uprawiają maniok, by SABMiller zrobił z niego piwo. „Aktywiści, którzy jeszcze nie tak dawno temu atakowali platformy wiertnicze na Morzu Północnym lub pikietowali i protestowali pod budynkami korporacyjnymi, dziś zasiadają do jednego stołu ze swoim odwiecznym wrogiem” – czytamy w Financial Times. Chris Brett, przedstawiciel Olam, tak komentuje na łamach dziennika zmianę, jaka nastąpiła w relacjach między sektorem prywatnym a NGO-sami: „Konfrontacja to przeszłość. Teraz jest współpraca”.

Unilever na przykład współpracuje od jakiegoś czasu z Greenpeace – wspólnie zachęcają do używania oleju palmowego i wspólnie przeciwstawiają się wycince lasów.  Nestlé natomiast przygotowuje wspólnie z Fair Labor Association działania non-profit, które mają na celu wyeliminowanie zakładów wyzyskujących swoich pracowników. Co ciekawe, Lucas podkreśla, że „nowa harmonia między NGO-sami a biznesem wpływa na mniej szczęśliwą rzeczywistość”, bo skala problemów, z jakimi świat musi się dziś zmierzyć – bezpieczeństwo żywności, spadek wody pitnej, praca dzieci – jest po prostu nie do ogarnięcia przez jakąkolwiek grupę lub międzynarodowe forum firm czy organizacji. Ten punkt widzenia podziela Jon Sauven z Greenpeace, który mówi wręcz o „chciwej naturze międzynarodowych negocjacji”. „Ludzie często postrzegają to jako filantropię. Tymczasem to nie ma nic wspólnego z filantropią. Przeciwnie – to ma bezpośredni wpływ na rozwój biznesu” – zaznacza z kolei Dan Bena z PepsiCo. Żadnego z nich nie dziwi w związku z tym coraz większa kooperacja tych dwóch środowisk. Andy Wales z SABMiller dodaje jednak, że jest jeden bezsprzeczny plus, jaki korporacjom daje taki układ – transfer takich wartości, jak zaufanie i wiarygodność. (es)

 

Źródło:

Financial Times, Ploughing with the former foe, Louise Lucas, 10.05.2012
komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin