Na konferencji w MSW zostało przedstawione nowe logo Policji. Konkurs na znak graficzny to jeden z etapów programu standaryzacji komend i komisariatów Policji. W ramach programu będą remontowane istniejące komendy i komisariaty oraz wybudowane zostaną nowe obiekty policyjne. Program będzie realizowany w latach 2013-15, a jego budżet wynosi około 1 mld zł.
Program standaryzacji zakłada ujednolicenie graficzne, wizerunkowe i funkcjonalne polskich komend i komisariatów Policji – podkreślał Marcin Jabłoński, Podsekretarz Stanu w MSW, podczas prezentacji nowego znaku graficznego dla Policji.
Podsekretarz Stanu w MSW poinformował, że program standaryzacji komend i komisariatów Policji będzie realizowany w latach 2013-2015. MSW planuje przeznaczyć na ten cel ok. 1 mld zł. Konkurs na nowy znak graficzny Policji poprzedziło, przeprowadzone przez Pracownię Badań i Innowacji Społecznych Stocznia, badanie społeczne. Wiceminister Marcin Jabłoński podkreślił, że dzięki badaniu możliwe było poznanie m.in. opinii obywateli, jak również policjantów odnośnie wyglądu komend Policji oraz ich otoczenia. Badanie „Komendy i komisariaty Policji – funkcje i standardy przestrzeni” było pierwszym etapem realizacji programu standaryzacji komend i komisariatów Policji.
„Mieszkańcy powinni bez problemu identyfikować obiekty policyjne”, stąd potrzeba realizacji programu – mówił wiceminister Marcin Jabłoński.
Do udziału w konkursie na znak graficzny i elementy identyfikacji wizualnej komend i komisariatów Policji zaproszono 18 uczestników, z czego do pierwszego etapu konkursu zgłosiło się 10. Do drugiego etapu konkursu przeszło pięciu uczestników. Decyzją sądu konkursowego wygrał zespół Idee z Katowic – Agata Korzeńska i Paweł Krzywda. W skład sądu konkursowego wchodzili m.in. przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Komendy Głównej Policji i Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych.
Projekt znaku graficznego, zaproponowany przez Idee, nawiązuje do funkcjonującego w świadomości obywateli wzoru odznaki policyjnej, tzn. gwiazdy ośmioramiennej. „Zależało nam na zachowaniu pewnej ciągłości i spójności identyfikacji wizualnej Policji” podkreślał Paweł Krzywda, współautor projektu. „Naturalną inspiracją nowego znaku graficznego była dla nas odznaka policyjna” – dodał przedstawiciel firmy Idee.
Pierwsze logo Policji będzie już wykorzystane na inwestycjach, które Policja planuje oddać do użytku w lipcu tego roku – zaznaczył komendant. W związku ze zbliżającym się Świętem Policji do użytku będą oddawane inwestycje i chcielibyśmy, aby miały one już nowy znak graficzny – podkreślił komendant.
Konkurs, który zorganizowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, przy współudziale Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych, zakładał opracowanie znaku graficznego oraz identyfikacji wizualnej komend Policji. Według założeń konkursu logotyp miał składać się z napisu „Policja” i ewentualnie towarzyszącego mu znaku graficznego. Natomiast w skład identyfikacji graficznej miało wchodzić m.in. oznakowanie, na terenie komendy bądź komisariatu, strefy otwartej, dostępnej dla obywateli; oznakowanie zewnętrzne budynku wraz z informacją o odległości, w jakiej znajduje się jednostka. (oprac. bs)


