O PR w Kościele
Katolicka Agencja Informacyjna poinformowała, że w Europejskim Centrum Komunikacji i Kultury (ECCC) w podwarszawskiej Falenicy trwają międzynarodowe warsztaty „Public Relations w instytucjach kościelnych". Podczas trwających dwa tygodnie spotkań, każdy z uczestników, pod okiem doświadczonych specjalistów, zajmuje się budowaniem strategii komunikacyjnych indywidualnych projektów. W spotkaniu biorą udział osoby odpowiedzialne za kreowanie publicznego wizerunku instytucji kościelnych, ich komunikację zewnętrzną i wewnętrzną oraz kontakty z mediami z Białorusi, Ukrainy, Rosji, Łotwy, Armenii i Polski. Spotkanie ma wymiar ekumeniczny, gdyż biorą w nim udział reprezentanci różnych kościołów i obrządków chrześcijańskich istniejących na terenie byłych republik radzieckich. Wśród zagadnień poruszonych podczas spotkań w Falenicy znalazły się: psychologia public relations (mgr Andrzej Traczyk), manipulacja mediami i odbiorcą, czyli czarny PR (prof. Lesław Wojtasik), reguły skutecznej komunikacji (red. Piotr Lignar), media katolickie (o. Andrzej Majewski SJ), pozamedialne narzędzia PR (red. Monika Smoczyńska). O najnowszych technologiach na usługach PR mówił red. Marek Robak. Nie zabrakło „case study" - studiów przypadków public relations w Kościele, o których dyskutowano z red. Zbigniewem Gajewskim. W wykładzie „Gdy Kościół traci twarz" Moniki Przybysz poruszone zostanie zagadnienie tzw. kryzysowego PR. Jak mówi dr Bakalarski, Bóg sobie da radę, natomiast Kościół potrzebuje nowoczesnych narzędzi, nowoczesnego prezentowania swojej tożsamości, a przez to budowania wizerunku zwłaszcza w sytuacjach kiedy w świecie istnieją konkurencyjne, alternatywne wybory. Z drugiej strony Kościół swoją ponad dwutysiącletnią siłę czerpie z tego, że się szybko nie zmienia, to jest jego wartość - element budujący wizerunek, którą należy podkreślać. ECCC jest instytutem naukowym sekcji „Bobolanum" Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie. Dysponujące bardzo nowoczesnym obiektem Centrum organizuje profesjonalne szkolenia dla różnych środowisk, m.in. dla dziennikarzy, nauczycieli, wychowawców, szefów placówek edukacyjnych, organizatorów życia społecznego i gospodarczego, samorządowych, politycznych, grup duszpasterskich i organizacji pozarządowych.