Odczarowanie komunikacji o CSR w 2013 roku

dodano: 
13.12.2013
komentarzy: 
0

Rok 2013 pokazał jak wielkie są różnice w rozumieniu pojęcia odpowiedzialny biznes. Są firmy, które pokonują kolejne stopnie wtajemniczenia, mierzą efekty działań społecznych lub środowiskowych, są partnerami międzynarodowych inicjatyw, publikują raporty zrównoważonego rozwoju, tworzą innowacje społeczne czy też wprowadzają elementy zarządzania różnorodnością. Są firmy, które nadal myślą, że CSR to część PRu, którym zajmuje się młodszy asystent działu komunikacji, a przekazywanie paczek dla dzieci z domów dziecka jest oznaką odpowiedzialności.

Stan i kondycję polskiego CSRu od 12 lat pokazuje Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2012. Dobre praktyki”, do którego dostaliśmy więcej zgłoszeń dobrych praktyk niż rok wcześniej. Widać zdecydowaną poprawę jakości raportów społecznych i zrównoważonego rozwoju, które rywalizowały ze sobą w konkursie Raporty Społeczne 2013, gdzie jednym z ocenianych obszarów jest komunikacja. Środowisko CSR-owców okazało się bardzo otwarte na propozycje innowacyjnych form dyskutowania o odpowiedzialnym biznesie, dlatego zamiast typowej konferencji zorganizowaliśmy Anty-Konferencję CSR, słusznie wierząc, że w Polsce jest już wystarczająco wielu liderów i liderek CSR, aby partycypacyjnie rozmawiać o najważniejszych wyzwaniach dla firm. VII odsłona Rankingu Odpowiedzialnych Firm wskazuje najbardziej dojrzałych, ale pokazuje też stopień zaawansowania we wdrażaniu społecznej odpowiedzialności biznesu w poszczególnych przedsiębiorstwach.

Jednym z najważniejszych wydarzeń w perspektywie ogólnoświatowej w 2013 roku było ogłoszenie przez Global Reporting Initiative (GRI) 4. generacji zasad raportowania społecznego, czyli G4. W dobie  mobile i social rewolucji konsumenci mają stały i szybki dostęp do informacji o firmie, a kwestie społeczne i środowiskowe nabierają coraz większego znaczenia przy podejmowaniu decyzji o wyborze produktu lub usługi. Dlatego też raportowanie danych pozafinansowych ma tak duże znaczenie dla przejrzystości organizacji, a docieranie z informacją do swoich interesariuszy ma służyć umacnianiu wizerunku i budowaniu reputacji, ale przede wszystkim ma łączyć się z budowaniem jej wartości.

Mimo narzekań PRowców, rośnie liczba artykułów prasowych poświęconych CSRowi, a poszczególne media stają się partnerami dużych projektów edukacyjnych - Dziennik Gazeta Prawna Rankingu Odpowiedzialnych Firm, z Rzeczpospolitą dystrybuowane jest „Kompendium CSR”, a Puls Biznesu przygotował w tym roku dodatek „Biznes odpowiedzialny społecznie”. Regionalnie ukazuje się kwartalnik As Biznesu, ambicje europejskie ma CR Navigator, którego redakcja pracuje także nad nowym, ciekawym projektem naukowym.

W 2014 roku FOB przygotowuje nową odsłonę największego portalu CSRowego - www.odpowiedzialnybiznes.pl, duży projekt, którego patronem merytorycznym jest Forum Odpowiedzialnego Biznesu w nowym roku przygotowuje Onet i redakcja biznes.pl.

Jak pokazują badania (Barometr CSR, 2013) konsumenci chcieliby wiedzieć więcej o podejmowanych przez firmy działaniach na rzecz społeczeństwa i środowiska, a podstawową wiedzę w tym temacie czerpią w pierwszej kolejności ze stron internetowych, następnie reklam i mediów. To duża szansa dla PRowców, którzy rozumieją różnice między CSRem, a komunikowaniem o CSRze.

Do ważnych wyzwań na 2014 rok na pewno warto zaliczyć komunikowanie raportów społecznych, szczególnie poprzez media społecznościowe, mamy dużo ciekawych wzorców ze świata, niestety mało dobrych, polskich przykładów.

Z pewnością rozwijać się będzie dialog z interesariuszami jako podstawa filozofii zarządzania opartego na otwarciu firmy i budowaniu jej wartości nie tylko dla właścicieli.

Więcej o kierunkach społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce w publikacji Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Trendy CSR”, do pobrania TUTAJ.

Mirella Panek-Owsiańska, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Mirella Panek-Owsiańska jest wykładowcą Akademii PRoto - www.akademiaproto.pl

Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.

W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.

Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.

W ofercie Akademii mamy także szkolenia "szyte na miarę" – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin