Ministerstwo Klimatu i Środowiska rusza z kampanią „ZWROTOMOCNI”. Bohaterami spotów zostały butelki oraz puszka, które edukują z zakresu systemu kaucyjnego. Do akcji zaangażowano znanych aktorów: Olgę Bołądź, Piotra Polaka i Sebastiana Stankiewicza.
Jak zauważa resort, z badania „Ekobarometr edycja VI” wynika, że 49 proc. Polaków jest sceptycznie nastawionych do podejmowanych działań proekologicznych. 29 proc. przyznaje, że nie ma odpowiedniej wiedzy na temat tego, co jest dobre dla środowiska. 63 proc. chciałoby uzyskać proste i jasne wskazówki, co do poprawnego segregowania odpadów.
W odpowiedzi na sygnalizowane przez Polaków potrzeby Ministerstwo Klimatu i Środowiska rusza z kampanią „ZWROTOMOCNI”, która ma edukować z zakresu systemu kaucyjnego. Do akcji zaangażowano polskich aktorów – Olgę Bołądź, Piotra Polaka i Sebastiana Stankiewicza, którzy w serii spotów wcielają się w role opakowań zwrotnych. Z wideo dowiadujemy się, że paragon nie jest przy zwrotach wymagany, butelki muszą mieć napis „Kaucja”, a jej wysokość różni się w zależności od tworzywa. W spotach wybrzmiewają także korzyści, które płyną z tego systemu dla środowiska: ograniczenie liczby odpadów, mniej butelek w lasach, a także ogólne zmniejszenie zużycia surowców. Na koniec każdego wideo wybrzmiewa hasło kampanii „Zwrotomocni! Odbierajcie kaucję – dbajcie o środowisko”.
„W kampanii »ZWROTOMOCNI« pokazujemy, że edukacja o ekologii nie musi być poważna ani nudna. Aktorzy kojarzeni z komediową konwencją zapraszają odbiorców do świata, który budzi pozytywne skojarzenia. Z kampanii płynie prosty przekaz: dzięki systemowi kaucyjnemu każdy z nas ma moc wprowadzania dobrej zmiany dla środowiska” – mówi Paweł Prochenko, partner w Fabryce Komunikacji Społecznej.
Od 20 października 2025 roku działania kampanijne zobaczyć można w mediach społecznościowych, na platformach VOD oraz serwisach wideo. Od 27 października spoty będą emitowane także w telewizji, a w grudniu trafią do kin. W ramach akcji powstały materiały edukacyjne, które skierowano do lokalnych społeczności oraz do uczniów i nauczycieli.
Za koncepcję kreatywną i realizację kampanii odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej. Została ona wyłoniona w ramach publicznego przetargu Ministerstwa Klimatu i Środowiska, w którym udział wzięło 8 podmiotów: GoldenSubmarine, Fabryka Komunikacji Społecznej, Five Media, Trygon, CreativeHarder, Mastermind Media, Partner of Promotion oraz Euvic Media.
Kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia to ponad 4,5 mln zł. Umowa między stronami została zawarta we wrześniu 2025 roku, a jej przewidywany czas trwania to listopad 2026 roku. (km)


