Konkursy prowadzane na Facebooku przyciągają nie tylko nowych fanów, lecz także oszustów – specjalistów w manipulowaniu wynikami. W trosce o swój wizerunek firmy zatrudniają programistów do tworzenia dobrze zabezpieczonych aplikacji lub specjalnych detektywów do sprawdzania podejrzanych profili na FB.
By zwiększyć szanse w konkursie, pseudofani tworzą nawet setki fikcyjnych kont na Facebooku. Zawierają one niewiele informacji oraz restrykcyjne zabezpieczenia prywatności. Z kolei w przypadku konkursów fotograficznych oszuści często kradną zdjęcia ze stron internetowych lub od innych użytkowników sieci. Ci bardziej zaawansowani manipulują wynikami. „Wykorzystują specjalne skrypty, czyli kody. Pozwalają one zainfekować nieświadomych użytkowników portalu i wykorzystać ich w głosowaniach” – mówi dla Dziennika Gazety Prawnej, Tomas Smykowski, twórca aplikacji na Facebook.
Dziennik Gazeta Prawna podaje przykład Exim Tours. Firma zorganizowała konkurs fotograficzny, w którym wykryto kilku oszustów. „Przekazaliśmy sprawę kancelarii prawnej, a ta przygotuje wniosek na policję” – mówi Piotr Czarniej z Exim Tours. Natomiast Alen Wierzchoń, programista Code-Fathers przypomina, że fałszywe głosy można poznać po dużej częstotliwości ich wysyłania z numerów IP jednego dostawcy.
Jak podaje Dziennik Gazeta Prawna istnieje grupa FB o nazwie „Nieuczciwi gracze na FB”, która notuje takich oszustów i manipulatorów.(aw)


