Wybierz dowolny tekst i kliknij ikonę, aby posłuchać!
czwartek, 12 czerwca, 2025
Strona głównaAktualnościPicie mleka jest jak alkoholizm? Kontrowersyjna kampania Oatly

Picie mleka jest jak alkoholizm? Kontrowersyjna kampania Oatly

Nowa kampania reklamowa marki Oatly wywołała oburzenie wśród konsumentów – informuje sifted.eu. Szwedzka firma produkująca owsiane napoje mleczne została oskarżona m.in. o hipokryzję, tworzenie niestosownych porównań i chęć skłócenia grup zawodowych.

Jak czytamy, Oatly jest ekspertem w tworzeniu kontrowersyjnych reklam. W 2015 roku na terenie całej Szwecji firma rozpowszechniała slogany takie jak „It’s like milk but made for humans” („Jest jak mleko, tylko zrobione dla ludzi” – przyp. red.) – przypomina źródło. Czytamy, że choć kampania spowodowała, że marka została pozwana przez grupę lobbingową z branży mleczarskiej i przegrała sprawę sądową, to w mediach pojawiło się wiele pozytywnych artykułów na jej temat. Przedstawiciele Oatly zaznaczali, że był to ich ogromny komunikacyjny sukces.

Sytuacja nie powtórzyła się jednak w roku 2019, gdy firma po raz kolejny próbowała reklamować się w kontrowersyjny sposób. Czytamy, że kampania pod hasłem „Spola mjölken” („Spłucz mleko” – przyp. red.) sprowadziła na markę wiele negatywnych komentarzy i tytułów prasowych. Dlaczego tak się stało? Zdaniem źródła, pierwszym powodem była zmiana współwłaściciela. Konsumenci oskarżyli firmę, która twierdzi, że dba o środowisko, o hipokryzję (w 2016 roku chińska firma China Resources wykupiła 30 proc. udziałów Oatly – sifted.eu przypomina, że Chiny są państwem emitującym najwięcej dwutlenku węgla na świecie).

Czytamy, że drugim powodem był czas – kampania pojawiła się w momencie, kiedy ludzie zaczęli kwestionować wyższość owsianych napojów mlecznych nad mlekiem. Źródło zauważa, że podobne kampanie były prowadzone na początku 2019 roku w Holandii i Wielkiej Brytanii i nie wywołały takiej fali krytyki. Zdaniem Martina Ringqavista, dyrektora kreatywnego Oatly, w 2015 roku ludzie odbierali firmę jako małą i nieszkodliwą.

Źródło zaznacza, że ważnym powodem był również ton i podtekst kampanii. Wiele starszych osób mogło widzieć podobieństwo między nową reklamą a kampanią walczącą z alkoholizmem z lat 70. „Spola kröken” („Spłucz gorzałkę” – przyp. red.). Czytamy, że porównanie picia mleka z nadmiernym spożywaniem alkoholu mogło być zbyt przesadzone.

Kolejnym problemem firmy był odbiór kampanii przez rolników, zarówno tych dbających o krowy, jak i produkujących owies – dodaje źródło. Pierwsza grupa chciała ratować swoje zwierzęta, a druga uznała, że Oatly chce nastawić rolników przeciwko sobie.

Jak czytamy dalej, kampania w Szwecji wywołała burzę w debacie publicznej – osiem dni po jej rozpoczęciu pojawiło się 45 artykułów prasowych. Martin Ringqavist tłumaczył źródłu, że celem kontrowersyjnej reklamy było „wyciągnięcie” tego tematu i wywołanie dyskusji. Firma uważa również, że kampania nie była przesadzona. (ak)

Zdjęcie główne: youtube.com – Oatly

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Wybierz i posłuchaj