Naciśnij przycisk odtwarzania, aby odsłuchać tę zawartość
1x
Szybkość odtwarzania- 0.5
- 0.6
- 0.7
- 0.8
- 0.9
- 1
- 1.1
- 1.2
- 1.3
- 1.5
- 2
PiS: utrzymać twardy elektorat i dotrzeć do miękkiego. w obecnej sytuacji konieczne jest działanie wielokierunkowe. po pierwsze, bardzo ważne jest utrzymanie poparcia tzw. twardego, zdecydowanego elektoratu i powstrzymanie jego ewentualnego odpływu w stronę ruchu narodowego bądź innych ugrupowań takich jak solidarna polska. po drugie, pis powinno docierać do swojego elektoratu miękkiego, do osób o przekonaniach centrowych, jak również wyborców niezdecydowanych oraz tych, którzy wcześniej zagłosowali na po, a teraz szukają alternatywy. w tym celu należy promować polityków umiarkowanych i akcentować kwestie programowe, w czym pomocne będzie zaplecze eksperckie partii. po trzecie, pis powinno kierować swój przekaz również do osób młodych w wieku 18-24 lata, w tym do osób, które będą głosować po raz pierwszy w życiu oraz tych, które w poprzednich wyborach oddały głos na po. wcześniej to właśnie po cieszyła się wysokim poparciem w tej grupie wiekowej, obecnie pis ma szansę zagospodarować ten elektorat i przekonać do siebie młodych, których sytuacja na rynku pracy jest naprawdę bardzo trudna. wielu z nich wyjeżdża za granicę, a ci, którzy zostają w polsce, często nie mają szansy na podjęcie stałej pracy, dającej z kolei możliwość życiowej i rodzinnej stabilizacji. konieczne jest w tym przypadku korzystanie z nowoczesnych kanałów komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem portali społecznościowych. po czwarte, potrzebna jest aktywizacja środowisk samorządowych, w tym celu pis powinno dynamicznie działać w terenie. po piąte, niezbędna jest ostra, ale jednocześnie merytoryczna, krytyka wpadek i kontrowersyjnych działań podejmowanych przez rząd donalda tuska, jak chociażby ostatnich pomysłów związanych z lasami państwowymi. wszystkie powyższe działania zaś powinny wynikać z długofalowej strategii uwzględniającej nadchodzące wybory: począwszy od europejskich, poprzez samorządowe i parlamentarne, a kończąc na prezydenckich. strategia obejmująca lata 2014-2015 powinna zakładać różne scenariusze w zależności od wyników poszczególnych wyborów, ale jednocześnie zapewniać partii niezbędną spójność pod względem wizerunkowym. w przypadku rządu po-psl nie widać konkretnej i przekonującej wizji przyszłości, jeśli pis uda się pokazać, że posiada taką wizję i plan jej urzeczywistnienia, zapewni to partii istotną przewagę nad pozostałymi ugrupowaniami. dr sergiusz trzeciak, ekspert ds. marketingu politycznego, collegium civitas.
W obecnej sytuacji konieczne jest działanie wielokierunkowe. Po pierwsze, bardzo ważne jest utrzymanie poparcia tzw. twardego, zdecydowanego elektoratu i powstrzymanie jego ewentualnego odpływu w stronę Ruchu Narodowego bądź innych ugrupowań takich jak Solidarna Polska.
Po drugie, PiS powinno docierać do swojego elektoratu miękkiego, do osób o przekonaniach centrowych, jak również wyborców niezdecydowanych oraz tych, którzy wcześniej zagłosowali na PO, a teraz szukają alternatywy. W tym celu należy promować polityków umiarkowanych i akcentować kwestie programowe, w czym pomocne będzie zaplecze eksperckie partii.
Po trzecie, PiS powinno kierować swój przekaz również do osób młodych w wieku 18-24 lata, w tym do osób, które będą głosować po raz pierwszy w życiu oraz tych, które w poprzednich wyborach oddały głos na PO. Wcześniej to właśnie PO cieszyła się wysokim poparciem w tej grupie wiekowej, obecnie PiS ma szansę zagospodarować ten elektorat i przekonać do siebie młodych, których sytuacja na rynku pracy jest naprawdę bardzo trudna. Wielu z nich wyjeżdża za granicę, a ci, którzy zostają w Polsce, często nie mają szansy na podjęcie stałej pracy, dającej z kolei możliwość życiowej i rodzinnej stabilizacji. Konieczne jest w tym przypadku korzystanie z nowoczesnych kanałów komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem portali społecznościowych.
Po czwarte, potrzebna jest aktywizacja środowisk samorządowych, w tym celu PiS powinno dynamicznie działać w terenie.
Po piąte, niezbędna jest ostra, ale jednocześnie merytoryczna, krytyka wpadek i kontrowersyjnych działań podejmowanych przez rząd Donalda Tuska, jak chociażby ostatnich pomysłów związanych z Lasami Państwowymi.
Wszystkie powyższe działania zaś powinny wynikać z długofalowej strategii uwzględniającej nadchodzące wybory: począwszy od europejskich, poprzez samorządowe i parlamentarne, a kończąc na prezydenckich. Strategia obejmująca lata 2014-2015 powinna zakładać różne scenariusze w zależności od wyników poszczególnych wyborów, ale jednocześnie zapewniać partii niezbędną spójność pod względem wizerunkowym.
W przypadku rządu PO-PSL nie widać konkretnej i przekonującej wizji przyszłości, jeśli PiS uda się pokazać, że posiada taką wizję i plan jej urzeczywistnienia, zapewni to partii istotną przewagę nad pozostałymi ugrupowaniami.
dr Sergiusz Trzeciak, ekspert ds. marketingu politycznego, Collegium Civitas