Organizacje non profit, podobnie jak wielkie koncerny i marki, potrzebują działań z zakresu public relations. Aby komunikacja była efektywna, należy ją dobrze zaplanować i dopasować do grup docelowych: wolontariuszy, darczyńców, partnerów czy potrzebujących – pisze Monika Bieda, PR manager agencji S4 na łamach Marketingu w Praktyce.
Według autorki komunikację w organizacji non profit najlepiej zacząć od opracowania strategii działań. Należy przy tym uwzględnić: informacje o organizacji, jej rozpoznawalności, celach, adresatach komunikacji, kluczowych komunikatach itp. Strategia ma m.in. na celu dopasowanie określonych narzędzi do grup docelowych.
Jak pisze Bieda, nie należy umniejszać znaczenia komunikacji wewnętrznej – wolontariusze powinni wiedzieć, jaka jest ich rola i jakie informacje powinni przekazywać. Dobrym pomysłem jest stworzenie wewnętrznego newslettera skierowanego do wszystkich pracowników z informacjami o planach, sukcesach, a także np. wypowiedzi ekspertów czy porady praktyczne. Jeśli chodzi o pozyskiwanie wolontariuszy, najlepiej rozpocząć aktywną komunikację na uczelniach i w mediach społecznościowych.
Kontakt z mediami należy według Biedy rozpocząć od bezpośredniego powiadomienia ich, czym zajmuje się organizacja. Jeśli zbieramy pieniądze na jakiś cel, dobrze jest w materiałach dla dziennikarzy załączyć numer konta. Nie należy również zrażać się początkowym brakiem publikacji, ponieważ dziennikarze często nie wykorzystują materiałów do czasu przygotowania większego tekstu. Jak przypomina Bieda, ważnym elementem komunikacji w organizacji non profit jest również stały kontakt z darczyńcami i docieranie do potrzebujących, głównie poprzez wolontariuszy. (iw)


