.

 

Polakom brakuje wiedzy na temat oznakowania żywności ekologicznej

dodano: 
20.07.2023
komentarzy: 
0

Ponad 80 proc. Polaków deklaruje kupowanie żywności ekologicznej – pokazuje badanie zrealizowane przez Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Gospodarczych Delta Partner na zlecenie Polskiej Izby Żywności Ekologicznej. Jednak zaledwie 13,4 proc. z nich za każdym razem sprawdza, czy produkty są certyfikowane, tj. oznaczone unijnym symbolem Euroliścia. 15,6 proc. kupujących wystarczy tylko zapewnienie sprzedawcy, a 10,1 proc. nie ma żadnej świadomości oznakowania produktów ekologicznych.

Osoby, które najczęściej sięgają po ekologiczną żywność, to kobiety (83 proc.) reprezentujące pokolenie Z lub milenialsów. Ponadto, 96 proc. zwolenników tego typu produktów preferuje dietę wegetariańską – pokazało badanie.

Według raportu, z kategorii bio najchętniej wybierane są warzywa i owoce (60 proc.). Zaraz za nimi znajdują się sery, nabiał i produkty mleczne (29,7 proc.), przetwory warzywne lub owocowe (24,5 proc.) oraz napoje i soki (24,2 proc.). Najrzadziej natomiast sięga się po pieczywo, przetwory zbożowe oraz mięso i ryby (po około 20 proc.).

Badanie zwraca uwagę na problem z identyfikacją żywności ekologicznej.

„Zaobserwowaliśmy duże zróżnicowanie w przypadku badania tezy o tożsamości określeń »żywność ekologiczna« i »zdrowa żywność«, która niemal na pół dzieli badaną grupę – 44 proc. badanych zgodziło się z twierdzeniem, że pojęcia te oznaczają to samo, podczas gdy 56 proc. nie uznało ich za równoznaczne”– podkreśla Dawid Zielinski, ekspert ds. badań i analiz w Stowarzyszeniu Wspierania Inicjatyw Gospodarczych Delta Partner.

Z raportu wynika również, że 74 proc. respondentów unika kupowania produktów ekologicznych ze względu na ich wysoką – w porównaniu do innych artykułów spożywczych – cenę. Jako inne przeszkody w zakupie żywności bio uczestnicy badania wskazywali m.in. brak potrzeby kupowania takich produktów (27,6 proc.) czy brak różnic między produktami ekologicznymi a zwykłą żywnością (15,8 proc.). (ao)

O badaniu:

Badanie zrealizowane na zlecenie Polskiej Izby Żywności Ekologicznej w ramach kampanii „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia”, przeprowadzone przez Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Gospodarczych Delta Partner w marcu 2023 roku techniką CAWI na reprezentatywnej próbie Polaków (1 085 osób) między 18. a 44. rokiem życia. Celem badania było poznanie stosunku respondentów do produktów ekologicznych.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin