.

 

Polscy konsumenci i ich postawy wobec świadomego konsumpcjonizmu

dodano: 
18.11.2014
komentarzy: 
0

Global Havas PR Collective opublikował niedawno raport „BeCAUSE It Matters” analizujący stosunek konsumentów do kwestii związanych ze zrównoważoną konsumpcją i odpowiedzialnym biznesem. Wyniki sondażu przeprowadzonego w Polsce wskazują, że choć na naszym rynku istnieje duża grupa deklarowanych odpowiedzialnych konsumentów, dla wielu to atrakcyjna cena ma kluczowe znaczenie przy dokonywaniu wyborów zakupowych.

W raportach o ogólnoświatowym zasięgu opracowanych na podstawie sondażu przeprowadzonego
w 20 krajach przeanalizowano przeszłe i obecne zachowania konsumentów w zakresie  odpowiedzialnego konsumpcjonizmu, a także ich deklaracje dotyczące najbliższej przyszłości. Na podstawie analizy coraz częściej upowszechnianych zachowań i aspiracji można zauważyć trend, który wskazuje, że choć cena wciąż pozostaje jednym z kluczowych aspektów przy dokonywaniu finalnych wyborów zakupowych, to konsumenci zaczynają przykładać coraz większą wagę do odpowiedzialnych zachowań marek.

Potwierdzają to zebrane opinie wskazujące, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy konsumenci wybrali jedną markę kosztem innej ze względu na jej większą odpowiedzialność społeczną lub środowiskową. W Polsce zadeklarowało tak 27 proc. respondentów, z czego 22 proc. stwierdziło, że dokonywało takich wyborów często, a 5 proc. − zawsze. Wyniki na podobnym poziomie osiągnięto także w takich europejskich krajach, jak: Francja, Niemcy, Włochy czy Hiszpania.

Co więcej, aż blisko 70 proc. badanych konsumentów w Polsce zgodziło się ze stwierdzeniem, że
w nadchodzącym roku chcieliby kupować produkty marek, które pozwalają na wspieranie zrównoważonego rozwoju. Takiej odpowiedzi na zbliżonym poziomie udzielili też respondenci europejscy. (Hiszpania: 73 proc., Włochy: 71 proc., Francja: 62 proc., Niemcy: 68 proc.).

 

„Odpowiedzi proetyczne lub proekologicze wynikają raczej z poprawności społecznej polskich respondentów niż z ich faktycznych przekonań lub działań jako konsumentów” – mówi Michał Olbrychowski, Managing Director Havas PR Warsaw. I dodaje: „Niemniej są już pewne oznaki, że najbardziej wyedukowana część naszego społeczeństwa jest bardziej wyczulona na kwestie odpowiedzialnego zachowania korporacji niż to miało miejsce w przeszłości”.

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin